نورپردازی در عکاسی

نور همون چیزیه که به ما امکان دیدن و به هر شیء ای که با چشم می بینیم شکل و رنگ و عمق میده . اساسا کلمه عکاسی از کلمه ی photo و graph تشکیل شده که به معنای نور نگاریه ، پس نورپردازی رو میشه از حیاتی ترین و پیچیده ترین جنبه های عکاسی دانست که یادگیری اون می تواند به بهبود کیفیت عکس هایتان کمک کند . برای یادگیری نورپردازی ابتدا باید چند اصطلاح را یاد بگیرید که در ادامه بهشون میپردازیم .

کیفیت نور

در این روش یا تاریک بودن ، نور می تواند نرم یا سخت هم باشد . سختی یا نرمی نور تابعی از بزرگ بودن منبع نور در مقایسه با سوژه است . یک منبع نور بزرگ نزدیک به سوژه ، نور بسیار ملایمی با سایه های نرم ایجاد می کند در حالی که یک منبع نور کوچک و روشن دور از سوزه ، یک نور سخت با سایه های سخت ایجاد می کند .

اکسپوژر یا نوردهی

اکسپوژر (Exposure) یا نوردهی ، روشنایی یا تاریکی کلی یک صحنه است . یک نوردهی طبیعی یا نرمال ، تصویری را شبیه به چیزی که با چشم میبینیم ایجاد می کند . اما ثبت گام ها یا استاپ های نوری توسط دوربین های DSLR متوسط یا سطح بالا خیلی کمتر از چیزیه که چشم ما میبیند . به تصویری که بیش از حد نوردهی بشه Overexposed و به تصویری که کمتر از حد نرمال نوردهی بشه Underexpose گفته میشود .

رنگ نور

تمام منابع نور دارای دمای رنگی براساس درجه کلوین هستند . رنگ های گرمتر (مثل نور شمع و لامپ های رشته ای) دمای کمتری نسبت به رنگ های سردتر (مثل نور چراغهای فلورسنت) دارند . دمای رنگ نور طبیعی خورشید در وسط روز و بدون تاثیرات جوی تقریبا در وسط این دو قرار میگیرد (بین 5000 تا 6000 کلوین).

اصول عکاسی :  راهنمای استفاده از رفلکتور ها در عکاسی
هایلایت ها

هایلایت ها (Highlights) بخش های روشن یه تصویر هستند که علاوه بر داشتن روشنایی زیاد دارای جزئیات هم هستند (سفید کامل نیستند).

جهت نور

نور خورشید و سایر منابع نوری در خطوط مستقیمی که از اونها تابش میشود ، منتشر میشوند . این نور ممکنه پخش و بازتاب بشه ، اما جهت داره . به همین دلیل ، بسته به اینکه نورها از چه جهتی تابیده میشوند ، اشیاء کاملا متفاوت به نظر میرسند . جهت نور میتواند از بالا ، پایین ، جلو ، عقب یا جوانب باشه و ما برای مسدود کردن یا هدایت (انعکاس ) و تغییر جهت نور میتوانیم از وسایل مختلف یا از اشیاء طبیعی استفاده کنیم .

سایه ها

سایه ها (Shadows) قسمت هایی از عکس هستند که تاریکن اما هنوز هم دارای سطحی از جزئیات هستن (سیاه کامل نیستند).

کنتراست

کنتراست (Contrast) در تصویر ، اندازه گیری تفاوت بین هایلایت ها و سایه هاست . اگر فاصله زیادی بین این دو وجود داشته باشه ، کنتراست بسیار کمه و اگر فاصله کمی بین این دو وجود داشته باشه ، عکس دارای کنتراست بالاست . عکس های گرفته شده در یک روز ابری معمولا کنتراست خیلی کمتری نسبت به تصاویر نسبت به تصاویر گرفته شده در زیر نور مستقیم خورشید دارند .