1 – منتظر زمان مناسب بمانید

اگر شما در کادر عکاسی از دریا جدی هستید باید صبور باشید و همیشه مراقب تغییرات آب و هوا ، رنگ ها و حالت ها باشید .

نکته اصلی در عکاسی از دریا نور طبیعی و چگونگی تاثیر آن در منظره است . نور سه اصل مهم دارد : شدت ، جهت و رنگ که هر سه تحت تاثیر زمان روز هستند . ترکیب بندی صحنه در زمان مناسب شما را قادر می سازد تا بهترین عکس را بگیرید .

به یاد داشته باشید که تجهیزات خود را از آب شور و شن دور نگه دارید چون مکن است آسیب ببیند . برای محافظت از آنها می توانید از محفظه مخصوص یا یک کیسه پلاستیکی و مثل همیشه از یک فیلتر تمیز نگهدارنده لنز استفاده کنید .

2 – از یک لنز واید استفاده کنید

همه تصاویر دریا نباید از برخورد امواج باشد . در روزهای آرام تر و مه آلود می توانید از یک لنز واید استفاده کنید تا یک منظره متفاوت ثبت کنید . اگر شما در ساحل باشید می توانید بر نقاط مورد علاقه مانند صخره ها و افرادی که در حال سیاحت هستند فوکوس کنید .

از آنجایی که نور ممکن است کم باشد از تک پایه یا سه پایه استفاده کنید و از دیافراگم استفاده کنید تا کل تصویر واضح ثبت شود که در یک روز مه آلود f/32 تا f/16 باعث نیمه محو شدن عکس می شود .

3 – از سرعت شاتر بالا استفاده کنید

ثبت کردن خروش امواج شور و جذبه خاصی در عکاس ایجاد می کند . به یاد داشته باشید که شما برای ثابت نگه داشتن آب به سرعت شاتر بالا نیاز دارید و به علت انعکاس نور خورشید از نوردهی زیاد اجتناب کنید .

اصول عکاسی :  انواع رفلکتور ها در عکاسی

سعی کنید که نوردهی را 1 تا 2 پله پایین آورید . شما می توانید توسط یک لنز تله از فاصله دورتری از یک موج عکس بگیرید . و با محفظه ضد آب می توانید به آب بزنید و عکس هایی خلاقانه و هیجان انگیز بگیرید .

4 – حرکت را ثبت کنید

برای ثبت حرکت آرام آب که به عکس یک فضای سفید نرم و لطیف می دهد شما دوربین خود را روی سه پایه قرار داده و باید از یک سرعت شاتر کند استفاده کنید دوربین خود را روی سه پایه قرار داده و حالت دوربین را روی TV یا S (اولویت شاتر) قرار دهید .

یک سرعت شاتر کم انتخاب کنید و اجازه دهید که اندازه دیافراگم را دوربین تعیین کند . استفاده از یک فیلتر ND به کاهش میزان نور کمک می کند که در این صورت باید از سرعت شاتر به مراتب کمتری (نوردهی طولانی تر) استفاده کنید .

5 – انعکاس دراماتیک

لحظه ای که خورشید از میانابرها ظاهر می شود و همچنین زمانی که طلوع یا غروب می کند چون صحنه در آب منعکس می شود یک لحظه دراماتیک به وجود می آید . از سه پایه استفاده کنید تا از لرزش دوربین جلوگیری شود و دوربین را در حالت AV (اولویت دیافراگم) قرار دهید .

از یک دیافراگم کوچک f/16 تا f/32 به منظور عمق میدان بیشتر استفاده کنید . برای بیشتر کردن اثر دراماتیک عکس از یک فیلتر پولاریزه استفاده کنید که باعث پر رنگ شدن آسمان می شود ، ابرها را برجسته تر نشان می دهد و از شدت انعکاس نور در آب می کاهد .

اصول عکاسی :  تراز کردن خط افق در عکس ها
6 – از خطوط استفاده کنید

زمان نوردهی طولانی ، آسمان را دراماتیک جلوه می دهد به طوری که ابرها دنباله دار و یک دست و آب دریا کف دار به نر می رسد . برای واضح افتادن نمای نزدیک و نمای دور از یک لنز واید با دیافراگم کوچک f/32 – f/16 استفاده کنید .

برای حرکت کنترل شده همیشه از یک سه پایه استفاده کنید به یاد داشته باشید که از خطوطی استفاده کنید که چشم را به داخل عکس می کشاند مثل یک اسکله که از نمای نزدیک عکس شروع می شودو به داخل آب کشیده می شود و یک منظره بی کران به وجود می آورد .

7 – عکاسی از فانوس های دریایی

فانوس های دریایی اسطوره ای هستند و برای بزرگسالان و کودکان به یک اندازه هیجان انگیز می باشند . به یاد دشته باشید برای یک عکسبرداری خوب از فانوسهای دریایی باید ترکیب بندی خوبی انجام دهید .

استفاده از یک لنز واید و قرار دادن فانوس دریایی در نمای دور گوشه سمت چپ ، عکس را متفاوت می کند . پرتوهای نور بالای فانوس را می توان با سرعت شاتر کند ثبت کرد . از یک لنز واید با دیافراگم در حدود f/16 استفاده کنید و برای جلوگیری از لرزش دوربین از سه پایه استفاده کنید .