فناوری باتری ها همچنان در حال پیشرفت و بهبود است ، بسته های باتری دوربین سریع تر شارژ می شوند ظرفیت شارژ و طول عمر بیشتری دارد . در صورتی که بیشتر دوربین های دیجیتال قبلا از باتری های یکبار مصرف استفاده می کردند ولی اکنون دوربین ها از باتری های قابل شارژ استفاده می کنند .

هر دوربین موجود در بازار به نوع مختلفی ار باتری نیاز دارد و بیشتر باتری ها انحصاری هستند مثلا باتری که برای دوربین های کانون است در دوربین نیکون جا نمی شود و کار نمی کند .

ذخیره انرژی و شارژ برای عکاسان بسیار مهم است ، بیشتر دوربین ها با باتری اصلی فروخته می شود و باید حتما باتری اضافی هم برای دوربین خود تهیه کنید تا بتوانید با خیال راحت عکاسی کنید .

انواع باتری برای دوربین ها :
باتری های لیتیوم یونی :

دوربین های عکاسی باید منبع انرژی قوی داشته باشند ، اکثر دوربین های DSLR و دوربین های بدون آینه از باتری های لیتیوم یون (Li-ion) استفاده می کنند این نوع باتری قابل شارژ است کوچک تر از انواع دیگر باتری ها هستند و ظرفیت انرژی بیشتری دارند.

بیشتر تولیدکنندگان دوربین از طراحی باتری لیتیوم یونی برای چندین نسل از دوربین های خود استفاده می کنند یعنی اگر دوربین DSLR خود را ارتقا دهید باز هم می توانید از همین باتری خود استفاده کنید .

فناوری باتری لیتیوم یون با مقایسه با انواع دیگر باتری ها بسیار چشمگیر است ، دستگاه های زیادی مثل تلفن های همراه ، لپ تاپ، وسایل نقلیه الکترونیکی ، سمعک ها ، ابزارهای برقی و سایر ابزارها از باتری های لیتیوم یونی به عنوان منابع انرژی و قابل حمل استفاده می کنند .

اصول عکاسی :  توصیه هایی در مورد عکاسی تبلیغاتی
باتری های نیکل فلز هیدرید (NiMH) :

باتری های نیکل فلز هیدرید یا باتری های NiMH نوع دیگری از باتری های دوربین دیجیتال است بیشتر باتری های قابل شارژ در اندازه های AA و AAA از فناوری NiMH استفاده می کنند چگالی انرژی بالایی دارند می توانند دو حتی سه برابر بیشتر انرژی ذخیره کند .

باتری های NiMH نسبت به باتری های لیتیوم یونی سنگین تر هستند این نوع باتری ها کمتر استفاده می شود .

باتری های یکبار مصرف AA و AAA :

رایج ترین نوع فناوری باتری های AA و AAA هستند و بیشتر برای ابزارهای کم مصرف مثل چراغ قوه ، ماشین حساب و کنترل از راه دور بیشتر استفاده می شود و این نوع باتری برای دوربین ایده آل نیست .

توضیحات مهم باتری لیتیوم یونی :

باتری های قابل شارژمحدودیت هایی دارند و در نهایت شارژ کمتری را در خود نگه می دارد و باید به دفعات بیشتری شارژ کنید

بیش از حد باتری را شارژ یا تخلیه کامل نکنید با اینکار بیشتری ضربه را به باتری وارد می کنید

از دمای زیاد خودداری کنید باتری های قابل شارژ را در معرض دمای بسیار بالا یا بسیار پایین قرار ندهید به باتری آسیب وارد می شود ، باتری های خود را در دمای اتاق نگهداری کنید .

هر چند ماه یکبار محفظه های باتری همه تجهیزات خود را بررسی کنید که باتری شما نشتی نداشته باشد و به موقع از این موضوع جلوگیری کنید .

اگر برای چند ماه از تجهیزات عکاسی خود نمی خواهید استفاده کنید باتری ها را خارج کنید احتمال نشتی آنها در تجهیزات خود جلوگیری می شود .

اصول عکاسی :  نکات عکاسی کنسرت ها