لنز زوم دارای فاصله کانونی متغیر می باشد . با داشتن لنزهای زوم بدون اینکه نیاز باشد برای هر فاصله کانونی مشخص یک لنز پرایم جداگانه تهیه کنید ، به فواصل کانونی مختلف دسترسی خواهید داشت .

در حالی که لنز زوم دارای فاصله کانونی متغیر است یک لنز پرایم دارای فاصله کانونی ثابت است . این لنز می تواند دیافراگم بازتری داشته باشد .دیافراگم ، مقدار نور ورودی به داخل دوربین را کنترل می کند و هر چه نور بیشتر باشد ، عملکرد بهتری را در محیط های تاریک شاهد خواهیم بود . در چنین شرایطی می توانید از سرعت شاتر بالاتر هم استفاده کنید و تصاویر بهتری را ثبت نمایید .

همه لنز های زوم ، امکان بزرگنمایی ندارند ، اما می توانند فاصله کانونی خود را تغییر دهند . با استفاده از این لنز ها می توانید بدون نیاز به تعویض لنز ، از فواصل کانونی که چند نوع مختلف از لنزهای پرایم ارائه می دهند بهرمند شوید .

از قابلیت های لنز های زوم نسبت به لنز های پرایم استابلایزر است . این قابلیت به شما این امکان را می دهد که بدن ترس از لرزش دست با سرعت شاتر پایین تری عکاسی کنید . داشتن این قابلیت برای فواصل کانونی بلند خیلی مهم است .

در شرایطی که شما وقت کافی برای تعویض لنز را ندارید مانند رویدادهای ورزشی و یا شرایط سختی که نمیخواهید سنسور و اجزا داخلی دوربین را در معرض عوامل خارجی قرار دهید ، داشتن یک لنز زوم ضروری است .

از مزیت های لنز های پرایم نسبت به لنز های زوم عکاسی در شرایط کم نور می باشد . لنز های پرایم در شرایط کم نور می توانند بسیار خوب عمل کنند و دیلی این امر نیز داشتن دیافراگم باز تر می باشد . بخش اپتیکی این لنز ها بسیار ساده تر می باشد . به همین منظور می توان با دیافراگم باز به راحتی در نور کم عکاسی کرد .

اصول عکاسی :  نکات آموزشی عکاسی از دریا

لنز های زوم برای عکاسان حیات وحش و یا عکاسان منظره که معمولا محدود به یک مکان خاص هستند مناسب است زیرا می توان بدون جا به جا شدن از یک زاویه باز به زاویه ی تله رفت .