سوژه تار و پس زمینه واضح

این تکنیک برای همه آشنا هست نیاز به عکاسی با سرعت شاتر پایین دارد و برای اینکه از لرزش جلوگیری کنیم باید از سه پایه استفاده کنیم . اتفاقی که در این تکنیک عکاسی اتفاق میوفتد این است که سوژه بصورت تار و کشیده شده و پس زمینه بصورت واضح ثبت می شود .

سوژه واضح و پس زمینه تار

این تکنیک برعکس تکنیک قبلی است به اینصورت که سوژه بصورت واضح و پس زمینه تار میشود که تکنیک پنینگ (pening) نام دارد . در این تکنیک باید متناسب با سرعت سوژه اصطلاحا باهاش پن بزنید . به حرکت دوربین در جهت افقی پن می گوییم . یعنی شما سرجای خودتان ثابت ایستادید و فقط به سمت چپ و راست میچرخید .

عکاسی کرونو

عکاسی کرونو (chrono photography) یکی دیگر از تکنیک های هست که می توانید ازش استفاده کنید به این صورت انجام میشود که باید دوربین را در حالت عکاسی مداوم قرار بدید و طی حرکت سوژه چند عکس مختلف بگیرید و بعدا داخل نرم افزار آن عکس ها را با هم ادغام کنید . در این تکنیک باید حتما زاویه دوربین ثابت بماند و در جهت سوژه حرکت نکنید بلکه سوژه در راستای افقی کادر حرکت میکند و دوربین ثابت و حرکتی ندارد .

سرعت شاتر مناسب را تعیین کنید

باید با توجه به سرعت سوژه و این که چقدر میخواهید سوژه یا پس زمینه تار باشد سرعت شاتر مناسب را انتخاب نمایید .این تکنیک به تمرین نیاز دارد بعد از مدتی کم کم دستتان می آید که مثلا برای نشان دادن حرکت آبشار یا ماشین ها داخل خیابان و … تقریبا باید چه سرعت شاتری را تنظیم کنید مثلا سرعت راه رفتن آدم ها تقریبا خیلی نزدیک به هم هست و اگر سرعت شاتر مناسب را یکبار بدست آورید برای دفعات بعد خیلی وقتتان تلف نمی شود .

اصول عکاسی :  مثلث نوردهی در عکاسی قسمت دوم

یکی از مشکلات احتمالی این تکنیک ها بخصوص در نور روز مواجه شدن با نور شدید هست ، طبیعتا عکاسی با سرعت شاتر پایین در نور روز باعث میشود نور عکس بیش از حد زیاد بشود پس باید با انتخاب کمترین ایزو و دیافراگم بسته نور را کنترل کنید و باز هم در صورت شدت نور از فیلتر کاهنده نور (ND) استفاده کنید.