لنز های زاویه عریض

یک لنز زاویه باز (wide angle lens) در مقایسه با یک لنز استاندارد فاصله کانونی کمتری دارد ( 10 تا 42 میلیمتر ) . این ویژگی شما را قادر به گرفتن عکس هایی با زاویه ی دید وسیع تر خواهد کرد .

لنز زاویه عریض برای عکس گرفتن از مناظر و پرتره های گروهی (عکس های دسته جمعی ) یک انتخاب مناسب است . در واقع زاویه باز این لنزها تنها گزینه برای چنین عکس هایی که مایلید هیچ المان مهمی از عکس حذف نکنید ، به حساب می آید . پس از این لنز ها استفاده کنید تا عمق میدان (DOF) عمیق تری به دست آورید .

 

لنزهای نرمال / استاندارد

لنز استاندارد فاصله کانونی ثابتی دارد (50 ، 85 یا 100 میلیمتر) و از لحاظ پرسپکتیو همانند دید چشم انسان است .

برای یک دوربین با فیلم 35میلیمتری یا یک DSLR  فول فریم ، یک لنز 50 میلیمتری استاندارد محسوب میشود . در فاصله کانونی های بالاتر (85 و 100 میلیمتری ) یک لنز ایده آل برای عکاسی پرتره دارید چرا که ترکیب این لنز با دریچه دیافراگم باز ، جزئیات هر پس زمینه ای را مات خواهد کرد در نتیجه توجه بیننده به سوژه جمع خواهد شد.

لنزهای زوم

لنزهای زوم فاصله کانونی متغیری دارند و بسیار کاربردی هستند .برخی از این لنزها می تواند از یک لنز زاویه عریض تا یک لنز تله فوتو ( مثلا 24 تا 300 میلیمتر ) تغیر زاویه دهند پس دست شما برای ترکیب بندی کاملا باز خواهد بود.چیزی که در لنز های زوم باید سبک و سنگین شود ، دریچه دیافراگم است . از آنجا که برای ساخت این لنز ها قطعات زیادی لازم است ، توانایی محدودی در باز کردن دریچه دیافراگم و ورود نور دارند پس هنگام خریدن یک لنز زوم به این موضوع نیز فکر کنید.

اصول عکاسی :  تنظیمات دوربین آیفون برای عکاسی

لنزهای تله فوتو

لنزهای تله فوتو (100 تا 800 میلیمتری ) زاویه دید باریکی به شما می دهند. چنین لنزهایی شما را قادر خواهند ساخت که از یک فاصله دور سوژه خود را شکار کنید . لنزهای تله فوتو برای عکاسی حیات وحش ، پرتره ، ورزشی و مستند سازی مناسب هستند .

این لنزها شما را قادر خواهند ساخت که سوژه ها را از چندین متر دورتر مورد عکاسی قرار داده و با عمق میدان کمی که دارند روی سوژه فوکوس کنید.

لنزهای چشم ماهی

یک لنز چشم ماهی لنزی خاص با زاویه عریض است که با تغییر دادن خطوط صاف به منحنی عکس هایی خیلی عریض به شما می دهد . معمولا این لنز با کج کردن پرسپکتیو و ایجاد یک تصویر 180 درجه ای ، عکس هایی به صورت دورانی ، محدب یا حتی بیضوی می سازد . در چنین لنزی محدوده ی فاصله کانونی بین 7 تا 16 میلیمتر متغیر است.

لنز های تیلت شیفت

لنزهای تیلت شیفت (Tilt shift lenses ) یا لنزهای با قابلیت تغیر زاویه لنز ، به عکاس زمانی که در عمق میدان و پرسپکتیو محدودیت دارد کمک می کنند . حقه های نوری که این لنز به کار می برند به صورت دیجیتال قابل پیاده سازی نیستند پس هنگام عکس برداری از مناظر و بناهای معماری خاص ، ضروری هستند.

لنز های ماکرو

لنز های ماکرو (Macro lenses ) برای عکاسی کلوز آپ یا ماکرو استفاده می شوند . فاصله کانونی آن ها بین 50 تا 200 میلیمتر متغیر است. این لنزها روی سوژه ها در فاصله فوکوس ماکرو ، خیلی خوب فوکوس کرده و عکسهای خیلی شارپی به دست می دهند اما توانایی فوکوس شارپ در فاصله های دیگر را ندارند. این لنز ها عکاس را قادر می سازند که تصاویر بزرگ و تمام نمایی از سوژه های کوچکی مثل مورچه ، پروانه و گل بگیرد.

اصول عکاسی :  شناخت انواع فیلترها

لنز های تثبیت کننده تصویر

لنز های تثبیت کننده تصویر (Image-stabilization lens ) دارای سنسورهای ثبات بخش ژیروسکوپی کوچک و المان های تصحیح کننده ی خطایی هستند که لرزش دوربین را به صورت مداوم اصلاح خواهند کرد. این بری زمانی که بدلیل کم بود نور سرعت شاتر طولانی تری انتخاب میکین و باید لرزش ها حذف شوند بسیار مفید است. ادعا می شود که این لنزها کاربر را قادر می سازند که بین 2 تا 4 پله سرعت شاتر را پایین بیاورند ( یعنی نوردهی بین 4 تا 16 برابر طولانی تر شود ) و عکس همچنان شارپ باقی بماند .