یکی از پرکاربردترین تکنیک های نورپردازی عکس های پرتره و عروسی است که اغلب مورد استفاده عکاسان حرفه ای قرار می گیرد . دو لایه برای یادگیری صحیح این روش باید در نظر بگیرید : نورپردازی محیط و نورپردازی با فلاش

در واقع باید ابتدا دوربین را برای نوردهی دقیق از آن محیط تنظیم کنید و بعد فلاش را به آن اضافه کنید .

نور محیط :

منظور از نور محیط تمام نورهایی است که در اطراف شما وجود دارد . نور خورشید ، نوری که از پنجره ها می تابد ، نور چراغ های خیابان و … همه نور محیط محسوب می شود . نور محیط نوری است که اطراف شما را روشن کرده و می خواهید در عکس ثبت شوند . در بعضی مواقع نمی توانید نورهای ضعیف را در تصویر قرار دهید مثل نور چراغ های روشنایی کنار خیابان ، در زیر نور خورشید ظهر ، و اصلا دیده نمی شوند . یا چراغ های خانه های که در دورست قرار دارند و پس زمینه یک تصویر هست ، تنها در ساعات طلایی (نور کم آسمان در طلوع یا غروب) دیده می شوند اغلب عکاسان حرفه ای ترجیح می دهند برای ایجاد پس زمینه زیبا در عکس های Off Camera Flash ، در این ساعات عکاسی کنند .

باید دقت کامل داشته باشید برای عکاسی در غروب ، زیرا وقتی خورشید در حال غروب است ممکن است زمان برایتان خیلی سریع بگذرد . این ساعت طلایی چیزی کمتر از نیم ساعت طول می کشد و فرصت زیادی برای تمرین ندارید برای همین باید از قبل همه چیز را آماده کرده باشید و تمرین کافی داشته باشید .

اصول عکاسی :  لوازم جانبی در عکاسی

هنگام عکاسی در غروب وقتی سعی میکنید نور آسمان به همان زیبایی که می بینید ثبت شود ، طبیعتا باید نوردهی را برای عکسی تاریک و تیره در نظر بگیرید . و تصویر خود سوژه هم بصورت سیاه و سایه وار ثبت می گردد .

فلاش دوربین را خاموش کنید و دوربین را روی حالتی بگذارید که فلاش روی دوربین باز نشود یکی از حالت های نوردهی دستی M یا نیمه خودکار P/A/S .باید ببنید وقتی میخواهید عکس بگیرید دوربین چه تنظیماتی را پیشنهاد می دهد و یا روی تنظیمات دستی ، چه سرعت و دیافراگمی موجب تاریک شدن تصویر می گردد. فراموش نکنید که سرعت شاتر دوربین نباید از سرعت سینک فلاش بیشتر باشد باید ببینیم بهترین دیافراگم برای سرعت 1/160 ثانیه چقدر است ؟ یعنی سرعت را روی 1/160 می گذارید و سعی کنید دیافراگم را آن قدر ببندیم تا دقیقا به تصویری تیره برسیم .

نورپردازی با فلاش :

فلاش را روشن کرده و رو به سوژه ی مورد نظر می گذاریم . اگر مقدار نور آن خیلی کم یا خیلی زیاد است می توانید مقدار نور را کاهش دهیم . این نورپردازی به عنوان نورپردازی لایه دوم ، روی نوردهی محیط در لایه اول می نشیند و تصویری دراماتیک و زیبا خلق می کند .

انجام این تکنیک به چند عکس تمرینی نیاز دارد تا بتوانید این لایه بندی را درست تنظیم کنید . اگر نور آفتاب کم کم محو شد و آسمان و محیط کم کم، کم نور تر شد می توانید بدون تغییر در شدت نور فلاش یا دیافراگم ، صرفا با کاهش سرعت شاتر (از 1/160 تا 1/50 یا 1/30 ثانیه) این تاریکی را جبران کنید و هر چقدر دوست دارید عکس بگیرید . اگر از لنزهای تله زوم استفاده می کنید با کاهش سرعت شاتر بهتر است از فاصله های کانونی وایدتر استفاده کنید ، چون که استفاده از فاصله کانونی تله احتمالا موجب لرزش و محوشدگی عکس می شود .

اصول عکاسی :  آشنایی با انواع روشهای نورسنجی