در فضا های باز و داخل ساختمان تنظیم نور برای عکاسی ضروری است .و اینکه چقدر نور را به درستی کنترل می کنید ، کیفیت عکس های شما را تعیین می کند . شما باید بتوانید شدت ، جهت و رنگ نور را تنظیم کنید تا میزان نور مورد نیاز خود را در مکان مناسب عکاسی داشته باشید حتی اگر از نور طبیعی ، یا نور مصنوعی یا هر دو استفاده می کنید هر دو گزینه برای تغییر نور در عکاسی ، رفلکتور ها و دیفیوزر ها هستند .

رفلکتور چیست ؟

رفلکتور جسمی است که سطح بسیار بازتابنده دارد و وقتی نور به رفلکتور ها برخورد می کند زاویه مساوی به عقب باز می گردد و به شما کمک می کند جهت نور را روی سوژه خود تغییر دهید .

مثلا اگر منبع نور در سمت چپ سوژه باشد باید یک رفلکتور را در سمت راست آن قرار دهید و از هر دو طرف به روشنایی برسید .با تنظیم موقعیت رفلکتورها ، زاویه بازتاب را تغییر می دهید و جلوه نور را کنترل می کنید .

رفلکتور ها یک روش بسیار مناسب برای استفاده از یک منبع نور به روش های متفاوت هستند .و جای یک منبع نور ثانویه را می گیرند و رفلکتور ها با فلاش و منابع نور مداوم ، نور خورشید و منابع نور مصنوعی به همان اندازه خوب کار می کنند .

نحوه انتخاب یک رفلکتور :

رفلکتور ها با بازتاب و رنگ مشخص می شوند رفلکتور ها با سطح براق بازتاب های روشن ایجاد می کنند و برعکس یک رفلکتور با سطح مات نور کمتری را منعکس می کند و همچنین یک نور نرم و یکنواخت تولید می کنند .

اصول عکاسی :  لنز زوم و لنز پرایم

معمولا رنگ رفلکتورها نیز بر کیفیت نور تاثیر می گذارد و به رنگ سفید ، نقره ای یا طلایی هستند ، رفلکتور های سفید و نقره ای رنگ نور را تغییر نمی دهند ولی رفلکتورهای طلایی نور را کمی گرم تر نشان می دهد .مثلا در بین تمام رنگ ها نقره ای بالاترین بازتاب را دارد .

رفلکتور ها در اشکال مختلفی هستند مثل دایره ای ، چتری ، پانل ، beauty dish ، که اغلب آن ها قابل جمع شدن هستند تا بتوانید آنها را حمل کنید .

چه زمانی از رفلکتورها استفاده کنیم ؟

انعکاس دهنده ها در هر زمانی که شما یک منبع نوری جهت دار دارید ، اما به بیش از آن نیاز دارید مفید هستند مثلا وقتی که نور خورشید و سایه های تند ایجاد می کند ممکن است بخواهید از یک رفلکتور برای متعادل کردن نور روی سوژه و کاهش سایه ها استفاده کنید .

مثلا فردی نزدیک پنجره نشسته است و نور شدید خورسید از پنجره عبور کند . اگر از این فرد عکس بگیرید آن شخص نمیم در نور و نیمی در سایه خواهد بود و یک رفلکتور تفاوت بین دونیمه را کاهش می دهد و نوردهی متعادل تری ایجاد می کند .

در بعضی مواقع ممکن است بخواهید زمانی که نور از پشت سوژه می آید از یک رفلکتور استفاده کنید و نیاز دارید که از جلو نیز باشد . بعضی از عکاسان از یک رفلکتور برای انتعکاس نوری که از فلاش می آید استفاده می کنند تا خشن و واضح تر شود .

در هر زمان که به پخش نور یا تغییر جهت نیاز دارید باید یک رفلکتور داشته باشید . اکثر عکاسان استودیویی بدون توجه به موضوع ، افراد ، طبیعت بی جان ، غذا یا محصولات حداقل از یکی از رفلکتور ها استفاده می کنند باید در نظر گرفت که در هر نوع عکاسی که نوری از رفلکتور ها به سوژه می رسد ، از غکاسی مارکرو گرفته تا پرتره ها از رفلکتور های beauty dish مفید هستند .

اصول عکاسی :  توصیه هایی در مورد عکاسی تبلیغاتی