دیفیوزر ها جسمی ساخته شده از پارچه سفید نازک ، پلاستیک یا کاغذ است که نور را بدون مسدود کردن آن پخش می کند . سطح پخش کننده آن به اندازه ای متراکم است که می تواند ویژگی های نور را تغییر دهد و اجاز عبور نور را بدهد . دیفیوزر ها بین منبع نور و سوژه قرار می گیرد و نوری ملایم و به طور یکنواخت ایجاد می کند بیتشردر مواقعی که با منابع نوری پورنور مثل نور خورشید ظهر و فلاش کار می کنیم استفاده می شود .

دیفیوزر ها بر خلاف رفلکتور ها فقط شدت و گسترش نور را تغییر می دهد . رفلکتور ها ممکن است نور را کمی ملایم کند ، اما یک دیفیوزرها قدرتمند است و نور طبیعی ایجاد می کند .

نحوه انتخاب دیفیوزر ها :

دیفیوزرهای فلاش در بالای لامپ فلاش نصب شده روی دوربین قرار می گیرند مثل یک جعبه سفید به نظر می رسند .

مثلا برای سایر منابع نور ، نور خورشید ، یا زمانی که نمی خواهید دیفیوزر ها خیلی نزذیک به فلاش باشد ، دیفیوزر های پنجره ، دیفیوزرهای سافت باکس ، دیفیوزرهای چتری یا پانل ها وجود دارد ، مثل رفلکتورها ، ممکن است اندازه ها ، سطوح انتشار و رنگ های متفاوتی داشته باشند .

باید قبل از اینکه بخواهید دیفیوزر خرید کنید ، ویژگی های مورد نظر خودتان را لیست کنید مثل سطح انتشار ، اندازه و قابلیت حمل ، اگر از سوزه های بزرگ عکاسی می کنید نور پراکنده باید کل سوژه و پس زمینه را پوشش دهد .برای همین شما باید یک دیفیوزر بزرگ تهیه کنید .

اصول عکاسی :  عکس برای تمرین

اگر از سوزه های کوچک می خواهید عکاسی کنید مثل عکاسی ماکرو ، و از فلاش نصب شده روی دوربین استفاده می کنید به یک دیفیوزر جعبخ نیاز دارید .

زمان استفاده از دیفیوزر ها :

مثل رفلکتور ها ، دیفیوزرها را می توان در هر تنظیم عکسی که در آن نوری به سوژه می رسد استفاده کرد ، برای هر تنظیم عکس با فاصله کوتاه یا متوسط دوربین تا سوژه ، بیشتر دیفیوزر ها برای جفت شدن با منبع نور مصنوعی ساخته شده است .اگر می خواهید نور خورشید را در هنگام عکاسی پخش کنید باید از یک پرده ، صفحه سفید یا رفلکتور نیمه شفاف استفاده کنید .

دیفیوزر ها اغلب برای عکاسی پرتره استفاده می شود زیرا روشنایی یکنواخت و نوری نرم و طبیعی ایجاد می کند که پوست را صاف می کند و عیوب را پنهان می کند از قرمزی چشم هم جلوگیری می کند . دیفیوزرها با استفاده از چراغ های پیوسته تجربه راحت تری برای مدل ایجاد می کند .

از دیفیوزرها برای عکاسی تجاری هم استفاده می کنند زیرا سایه های قوی را کاهش می دهند و سوزه را با نور احاطه می کنند و در بیشتر مواقع استفاده از دیفیوزر ها سلیقه ای است ، اگر رنگ های زنده ، لبه های ملایم و فضای آرام می خواهید از دیفیوزر استفاده کنید . ولی اگر کنتراست خشن لبه های دراماتیک و سایه های چشمگیر می خواهید از نور همانطور که هست استفاده نمایید .

نحوه استفاده از دیفیوزر ها :

دیفیوزر را در اطراف منبع نور قرار دهید و از نور استفاده کنید برای پخش نور خورشید هنگام عکاسی در داخل خانه ، پنجره را با یک پرده سفید بپوشانید ، در هنگام عکاسی در فضای باز دیفیوزر ها را بالای سوژه قرار دهید .

اصول عکاسی :  مسیر نگاه سوژه در عکاسی پرتره

در هنگام استفاده از پنل ها آنها را در همان سمت سوژه با نور ، بین منبع نور و سوژه قرار دهید با دیفیوزر های رنگ های مختلف مثل ، سفید ، نقره ای ، طلایی و غیره آزمایش کنید تا یک احساس خاصی ایجاد کند .

از دیفیوزرها با تمام یا تنها یکی از چراغ های که دارد در تنظیمات خود استفاده کنید مثلا ، نور اولیه با چتر یا سافت باکس بهترین کاررا دارد زیرا نور را در اطراف سوژه پخش می کند .و برای نور جانبی ثانویه ممکن است بخواهید از یک استریپ باکس استفاده کنید . یک دیفیوزر مستطیلی نازک طولانی است که سایه ها را کاهش می دهد و لبه ها را برجسته می کند .

دیفیوزر ها شدت نور را کاهش می دهد و تنظیمات دوربین را متناسب با ان تنظیم می کند و اگر منبع نور از سوژه دور است ، با اضافه کردن یک دیفیوزر افت نور را افزایش دهید .