چرا تراز کردن خط افق در عکس ها آسان نیست

تراز کردن خط افق ممکن است یکی از ساده ترین قسمت های عکاسی به نظر برسد . مسلم است که اکثر عکاسان می خواهند خط افق در عکس هایشان صاف باشد ، اما این حوزه ای از عکاسی نیست که توجه زیادی به آن شده باشد چرا اینطور است ؟

تراز کردن خط افق کار بسیار آسانی است – درست است ؟

با این حال در عمل ، به دقت بیشتری نسبت به آنچه که بسیاری از مردم فکر می کنند ، نیاز دارد .

شما نمی توانید بر “افق مجازی دوربین خود ، یا ابزار صاف کردن خودکار (auto straighten) نرم افزار پس پردازش خود متکی باشید . درک ما از یک خط افق هم تراز و صاف پیچیده تر از این هاست .

موارد آسان

گاهی اوقات ، هم تراز کردن خط افق اصلا سخت نیست .

در شرایطی که در آن خط افق کاملا صاف و مسطح است و هیچ حواس پرتی واضحی در اطراف آن وجود ندارد – به عنوان مثال ، مناظر دریایی ، یا دشت های بزرگ – تراز کردن خط افق به طور دقیق واقعا سخت نیست .

البته هنوز هم یک افق هم تراز و صاف در این موارد مهم است . فقط به دست آوردن آن بسیار آسان تر است ، و به جز تنظیمات جزئی در پس پردازش ، هیچ کار دیگری لازم نیست .

هر چند موارد آسان کمتر از آنچه که ممکن است فکر کنید هستند . در اغلب موارد ، چیزی در صحنه شما باعث می شود خط افق ناهموار یا منحنی به نظر برسد . در موارد دیگر ممکن است حتی یک خط افق مشخص در ابتدا وجود نداشته باشد . این شرایط مسئله را به طور قابل توجهی پیچیده تر می کنند .

اصول عکاسی :  اصول نورپردازی در عکاسی
افق ادراکی

هر عکس یک افق ادراکی دارد – زاویه ای که در آن عکس شما هم تراز و صاف به نظر می رسد .

افق ادراکی همیشه با افق واقعی در یک صحنه مطابقت ندارد . به عبرارت دیگر ، شاید شما از یک تراز کننده حبابی (bubble level) در بالای دوربین خود استفاده کنید ، که به شما می گوید تصویر کاملا هم تراز است ، اما با این حال عکس هایتان بسیار کج به نظر برسند .

همین مسئله در مورد “افق مجازی” داخل دوربین شما نیز صدق می کند ، که می تواند باعث ایجاد تصاویر بسیار نامتعادل شود (حتی اگر بسیار خوب عمل کند) علت چیست ؟

اگر اجسام دور عکس شما کج هستند ، مانند یک شیب طولانی در سرتاسر کادر ، آن شیء باید به عنوان افق جدید شما عمل کند . اگر آن شیء صاف نباشد ، عکس شما هم تراز به نظر نخواهد رسید ، مهم نیست چقدر خوب افق “افق” در دورست یک شیب تدریجی داشت ، و من در واقع مجبور شدم تصویر نهایی را تا حد زیادی صاف کنم تا هم تراز و صاف به نظر برسد .

موارد حتی سخت تر

اکثر افراد توافق نظر دارند – در مورد یک تپه ناهموار – که برای ثبت یک عکس به ظاهر هم تراز و صاف ، شما باید کادربندی خود را کج کنید . اما بسیاری از موقعیت ها بسیار سخت تر از این هستند .

گاهی اوقات ف در واقع ، نشانه های بصری دیگر می توانند باعث شوند که یک عکس کج به نظر برسد ، حتی وقتی اینطور نیست .

اصول عکاسی :  رینگ لایت چیست ؟

به عنوان مثال ، خط افق در عکس زیر کاملا صاف است ، با این حال ، برای بسیاری از افراد این تصویر بسیار کج به نظر می رسد (رو به بالا در سمت چپ ، رو به پایین در سمت راست )

بنابراین علت این که یک کجی واضح در تصویر اولیه دیدید چیست ؟

در این مورد ، پاسخ به تمام خطوط دیگر در عکس مربوط است – امواجی که ساحل را می شویند . با توجه به ماهیت شیب دار ساحل ، تمام این خطوط کج به نظر می رسند .

بنابراین ف در واقع هر نشانه بصری در عکس به شما می گوید که تصویر به سمت راست کج شده ایت

تنها خطی که مسطح به نظر می رسد خود خط افق است که به اندازه کافی قوی نیست که بتواند تمام مثال های نقض(نمونه های مخالف) در پیش زمینه را متعادل کند .

این تنها موردی نیست که افق های صاف و هم تراز می توانند نامتعادل به نظر برسند . سیستم بصری ما به راحتی فریب خورد ، اگر این کار را به درستی انجام دهید .