بسیاری از افرادی که وارد عکاسی کنسرت ها می شوند به موسیقی ، عکاسی و عشق به صحنه موسیقی علاقه دارند اما این کار به زمان و تمرین نیاز دارد. کنسرت ها همیشه رویدادی هستند که ارزش تجربه کردن را دارد و اگر می خواهید از این موقعیت عکاسی کنید باید بدانید که گاهی اوقات گرفتن عکس های عالی دشوار است .

یکی از دلایل مشکل بودن تاریک بودن کنسرت ها هست اما دوربین های مدرن در ایجاد نتایج خود در ISO بالا عالی هستند و برای همین کمبود نور همیشه هم مشکل ساز نیست .

توصیه می شود نحوه عکاسی با حالت دستی را یاد بگیرید وگرنه هرگز یاد نخواهید گرفت که چگونه دوربین خود را کنترل کنید با وجود همه سایه ها و نور ضعیف در طول یک کنسرت ، حالت دستی اجازه می دهد تا روش ثابت تری برای نمایش تصاویر وجود داشته باشد .

اگر به تازگی به عنوان یک عکاس شروع کرده اید یکی از بهترین نکات تنظیمات عکاسی کنسرت ، استفاده از حالت دیافراگم هنگام شروع است و فرایند را خودکار می کند زیرا دوربین شما بلافاصله سرعت شاتر را برای حفظ دیافراگم انتخابی شما تنظیم می کند .

طرفداران پر سر و صدا ، موسیقی پر سرو صدا ، چراغ هایی که به سرعت تغییر می کنند و هزاران چیز دیگر می توانند حالت دستی را در شروع کار به یک ترس تبدیل کنند ، اما در نهایت به شما کنترل بیشتری می دهند . پس از انجام تنظیمات دستی کنترل بسیار خوبی را در موقعیت های نوری دشوار برای شما فراهم می کند .

اصول عکاسی :  مسیر نگاه سوژه در عکاسی پرتره

وقتی برای اولین بار به عکاسی از یک کنسرت می روید فک می کنید باید یک میلیون عکس بگیرید به امید اینکه چیزی قابل استفاده به دست بیاورید و اینکار را انجام می دهید و بعدا متوجه خواهید شد که درصد بالایی از تصاویر تیره و خارج از فوکوس و شاید غیرقابل استفاده باشد و باید زمان زیادی برای ویرایش همه تصاویر صرف کنید .

باید صبور باشید و لحظه مناسب را برای عکاسی انتخاب کنید ، روی فرد روی صحنه تمرکز کنید و زاویه خوبی را پیدا کنید که میکروفن جلوی چهره او را نگیرید .

سعی کنید نورها را دنبال کنید وقتی نور خوب به نظر رسید و نوردهی مناسبی را پیدا کردید و هنرمند خوب به نظر رسید عکس بگیرید اگر نه صبر کنید .

هنگامی که گروه در حال پریدن در اطراف صحنه و انجام حرکات هستند سرعت شاتر سریع بهترین گزینه برای عکس گرفتن در این موقعیت است .

اگر سرعت شاتر شما در حدود 200/1 ثانیه یا بیشتر نیست این احتمال وجود دارد که تصاویر تار شود

نکته بعدی این است که باید بدانید دوربین شما چقدر ISO  می تواند بالا برود . با افزایش تنظیمات ISO توانایی دوربین خود را برای واکنش سریع به نور بهبود می بخشید . حرفه ای ها معمولا با سطح ISO  1600 شروع می کنند .

زمان های وجود دارد که لازم است تنظیمات را به بالای 1600 برسانید این یکی از نکات مهم عکاسی کنسرت است که در واقع می تواند منجر به نویز بیشتر شود ولی بهتر است عکس های هستند که تار می شوند .زیرا برنامه های مثل Lightroom  می توانند به کاهش نویز کمک کنند .

اصول عکاسی :  7 نوع سبک عکاسی

از آنجایی که هنرمندان قبلا توسط نورهای که درصحنه است محاصره شده اند نیازی به 20 فلاش مختلف ندارند که در صورتشان روشن شود .

اگر برای کنسرت مجوز عکس دارید مستقیما می توانید در جلوی صحنه باشید و بدون فشار دادن طرفداران عکس بگیرید .

نکاتی در مورد نحوه عکاسی از کنسرت در نور کم وجود دارد :

1 – از یک لنز سریع استفاده کنید : یعنی به این معناست که حداکثر دیافراگم دوربین بزرگ است یعنی دهانه باز تر است که در آن نور وارد دوربین می شود و به سنسور آن برخورد می کند ، وقتی با شرایط کم نور سرو کار دارید این کار ضروری است .یک لنز سریع به شما کمک می کند تا لحظات خاصی از کنسرت را ثبت کنید .

2 – از استفاده از فلش خودداری کنید

3 – از سرعت شاتر حداقل 200/1 ثانیه استفاده کنید

4 – با ISO 1600  شروع کنید :با افزایش تنظیمات ISO توانایی دوربین خود را برای واکنش سریع به نور بهبود می بخشید .

5 – از اولویت دیافراگرام یا حالت دستی استفاده کنید

6 – قبلا روی گروه کنسرت تحقیق کنید

7 – برای گرفتن عکس های خود منتظر لحظه مناسب باشید

8 – از حالت تک فوکوس خودکار استفاده کنید : در شرایط کم نور استفاده از نقطه تمرکز مرکزی معمولا ایده آل است ، تنظیم دوربین روی حالت فوکوس خودکار تکی می تواند کمک کند، شامل نشان دادن دوربین به سمت هنرمند و نگه داشتن دکمه شاتر تا نیمه پایین است .

9 – فرمت RAW را انتخاب کنید : عکسبرداری با فرمت RAW تمام داده ها را در حالت کاملا ویرایش نشده حفظ می کند این به شما آزادی بیشتری می دهد تا در نهایت بتوانید مثلا تعادل رنگ سفید ، نوردهی ، کنتراست و … را تغییر دهید .

اصول عکاسی :  پکیج آموزشی عکاسی با موبایل