وقتی وارد حوزه عکاسی می شود . رزولوشن کلمه رایجی است .

1 – دوربین و رزولوشن تصویر :

رزولوشن میلیون ها پیکسل هستند که حسگر تصویر را در یک دوربین دیجیتال تشکیل می دهند در واقع مربع های کوچک حساس به نور هستند . وقتی روی یک عکس کلیک می کنید هر پیکسل روشنایی نوری که به آن می تابد را ثبت می کند .پیکسل ها دریک عکس قابل شناسایی نیستند مگر اینکه یک تصویر دیجیتالی را بزرگ کنید .

وقتی تصویر را بزرگ می کنید متوجه می شوید که کل تصویر شبکه ای از خطوط به هم پیوسته است که به عنوان ردیف ها و ستون ها شناخته می شوند و کادر ها یا مربع های کوچک پر از رنگ را تشکیل می دهند که به پیکسل معروف هستند رزولوشن توانایی دوربین برای ارائه موثر اطلاعات تصویر گسسته مانند جزئیات ، الگو ها و بافت ها در یک تصویر عکاسی را مشخص می کند و نشان می دهد که یک عکس چقدر بزرگ می شود بدون اینکه تار یا دانه دار شود

رزولوشن دوربین و تصویر با پیکسل در هر اینچ یا PPI  اندازه گیری می شود .

2 – اندازه گیری رزولوشن :

رزولوشن را می توان با اندازه گیری پیکسل ها در ابعاد ارتفاع و عرض شناسایی کرد ، به طور مثال یک سازنده دوربین می تواند رزولوشن دوربین را 3904 * 2598 (W * H)  پیکسل توصیف کند . که می تواند به عنوان 3904 * 2598 = 10.142.592 پیکسل نامیده شود .

اگر این عدد بر 1 میلیون تقسیم شود ، رقم به دست آمده 10.1 مگاپیکسل خواهد بود به این ترتیب رزولوشن تصویر را می توان 10.1 مگاپیکسل نیز توصیف کرد .

اصول عکاسی :  تفاوت عکاسی خیابانی و شهری
3 – راهنمای چاپ با رزولوشن تصویر :

هر چه تعداد پیکسل های یک تصویر بیشتر باشد ، اطلاعات تصویر متراکم تر و در نتیجه رزولوشن بالاتر است. رزولوشن بالاتر جزئیات بیشتری را در تصویر شما فراهم می کند و امکان چاپ بزرگتر و صاف ، پیوسته و دقت رنگ را بیشتر می کند .

4 – رزولوشن مانیتور :

نمایشگر های کامپیوتر به صورت مورب بر حسب اینچ اندازه گیری می شوند . برای همین تصویر نمایش داده شده بر روی مانیتور ترکیب مربع های افقی و عمودی است که به پیکسل معروف هستند . به تعداد کل پیکسل هایی که می توان در یک زمان روی صفحه نمایش داد رزولوشن صفحه می گویند .رزولوشن معمولا در جفت اعداد توصیف می شود مانند 2560* 1440 به این معنی که صفحه نمایش کامپیوتر 2560 پیکسل عرض و 1440 پیکسل ارتفاع دارد .

تعداد واقعی پیکسل ها در هر اینچ به رزولوشن و اندازه مانیتور بستگی دارد . یک تصویر با تعداد پیکسل بر روی یک مانیتور بسته به اندازه آن متفاوت است زیرا همان تعداد پیکسل روی یک صفحه نمایش بزرگتر گسترده می شود .

یک پیکسل روی نمایشگر رنگی در واقع ترکیبی از رنگهای قرمز ، سبز و آبی است .

5 – رزولوشن چاپگر :

رزولوشن چاپگر توانایی چاپگر شما را در قرار دادن مقدار موثر جوهر رنگی یا سیاه برای باز تولید دقیق و روان تصویر دیجیتال شما اندازه گیری می کند . رزولوشن بر حسب نقطه (جوهر) در هر اینچ یا DPI  اندازه گیری می شود .

چاپگر رومیزی لیزری معمولی دارای ررزولوشن PPI 600  است در حالی که چاپگر های جوهر افشان می توانند رزولوشن DPI 2400  یا بالاتر داشته باشد . چاپگرهای جوهر افشان دارای 4 تا 10 رنگ هستند که می توان از آنها برای چاپ استفاده کرد .اگر از چاپگر

اصول عکاسی :  5 نکته عکاسی مد

dpi  بالاتر استفاده کنید نباید فکر کنید که کیفیت تصویر خود را بهبود می بخشید . این تنها در صورتی امکان پذیر است که فایل تصویر اصلی دارای پیکسل های بیشتری باشد

اگر می خواهید چاپ های واضح و با کیفیت خوب تولید کنید ، تصویر شما باید تعداد زیادی پیکسل نزدیک به یک داشته باشد .