در دوربین ها می توانید با توجه به شرایط ، بهترین تنظیمات دوربین نیکون را انتخاب کنید در واقع اگر دوربینتان قابلیت تنظیمات دستی را داشته باشد. در این مقاله به شما کمک می کنیم تا بهترین تنظیمات دوربین خودتان را برای شرایط عکس برداری فرا بگیرید.

بهترین تنظیمات دوربین

یک دوربین DSLR (مبتدی یا پیشرفته) مانند Nikon D3400 یا Canon 800D یا هر دوربین دیگری برای تنظیم دستی نیاز است که این گزینه ها را داشته باشد . نام این تنظیمات در دوربین های مختلف کمی متفاوت است اما عملکرد آن ها یکسان است :

1 – کیفیت تصویر : انتخاب حالت RAW

2 – نحوه فشرده سازی فایل خام : در صورت امکان روی حالت غیر فشرده قرار گیرد

3 – تراز سفیدی : حالت خودکار

4 – تنظیمات از پیش آماده رنگ و نور دوربین (Picture / Picture Control / Film Simulation / Creative Style / Style) : گزینه Standard

5 – فضای رنگی یا sRGB : رنگ COLOR SPACE

6 – قابلیت کاهش نویز در نوردهی طولانی یا Long Exposure Noise Reduction : روشن باشد

7 – گزینه کاهش نویز برای حساسیت های بالا یا High ISO Noise Reducation : خاموش باشد

8 – گزینه های ویرایش رنگ و نور مانند Active D-Lighting / DRO,HDR,Lens Correction : خاموش باشد بهتر است

این تنظیمات ، مهم ترین تنظیمات دوربین برای کاربردهای عمومی است . اول باید فرمت عکس برداری را انتخاب کنید گزینه RAW یا فایل خام است . حتما فرمت خام را فعال کنید اگر هم نمی توانید باهاش کار کنید تا به هر حال فایل خام را نیز در کنار JPEG داشته باشید .

اگر چه قابلیت هایی مانند Picture Controls در دوربین های نیکون یا Picture Styles در دوربین های کانون ، روی فایل خام تاثیری ندارند اما می تواند شکل نمایش تصویر روی نمایشگر را تغییر دهند به همین خاطر ممکن است چشم شما را فریب دهند . این تنظیمات ، رنگ ، نور،شارپنس و … عکس JPEG دوربین را تغییر می دهند اما تاثیری روی فایل خام نمیگذارد فضای رنگی دوربین هم هیچ تاثیری روی فایل خام ندارند .

تنظیمات کاهش نویز “long exposure noise reduction” بهتر است روی on قرار بگیرد. این گزینه روی فایل خام هم موثر است و بهتر است روشن باشد تا نویز ایجاد شده در نوردهای طولانی را کاهش می دهد. البته این گزینه چندان اهمیتی ندارد وقتی نوردهی های کوتاه انجام می دهید . اما در نوردهی های طولانی زمان ذخیره سازی فایل تصاویر افزایش می یابد.

اصول عکاسی :  مسیر نگاه سوژه در عکاسی پرتره

این ها تنظیماتی هستند که به طور معمول بهتر است انتخاب شوند . یعنی کاربردهای دوربین ، باید آن ها را فعال کنید. تنظیمات دیگر مربوط به شکل عکس برداری شما می شود .

1 – حالات عکس برداری (Camera Shooting Mode)

بسیاری از عکاسان می گویند که بهترین حالت استفاده از یک دوربین DSLR مانند Canon 77D استفاده از تنظیمات دستی یا Manual است ، اما شخصا به ندرت دوربین را روی حالت M یا Manual قرار می دهد . دوربین ها با پشرفتی که کرده اند می توانند به صورت “نیمه خودکار” و “نیمه دستی” هم به خوبی عمل کنند .

به جای اینکه تمامی تنظیمات را به صورت خودکار تغییر دهند ، می توانند تنظیمات “جانبی” را در کنار تنظیماتی که خود شما به صورت دستی انتخاب می کنید ، برایتان انتخاب کنند . کافیست شما سرعت شاتر یا اندازه دیافراگم مورد نظر خودتان را انتخاب کنید و دوربین هم براساس شرایط محیط و دوربین بهترین تنظیمات را برایتان انتخاب می کند .

به طور مثال شخصا علاقه زیادی به گزینه اولویت دیافراگم یا Aperture Priority دارم این گزینه در دوربین های کانن با Av و در دوربین های دیگر با A نشان می دهد .

به همین صورت دیافراگم تصویر را براساس نیازتان به عمق میدان و نوردهی و مقدار تصویر انتخاب می کنید به  همین صورت هم زمان کنترل عمق میدان ، کنترل مقدار تیرگی و روشنی تصویر در اختیار خودتان است در هر شات در دوربین سرعت مورد نیاز برای تنظیمات را دوربین برای شما انتخاب می کند .

البته دوربین سعی می کند همه عکس ها با رنگ و نور طبیعی و نرمال ثبت کند اما شما می توانید با دکمه Exposure Compensation این مقادیر را تغییر دهید مثلا می توانید دوربین را روی EV +2 قرار دهید تا دوربین تمامی عکس ها را روی مقدار نوردهی 2 استاپ روشن تر از نرمال ثبت کند ، مثلا دوربین را روی EV -1 قرار دهید تا نور تصویر به اندازه 1 استاپ تیره تر از مقداری که خود دوربین تخمین می زند بشود .

اصول عکاسی :  فیلم آموزشی روتوش صورت قسمت سوم

یک گزینه دیگر داخل دوربین هست به نام صحنه ها یا Scene که شما خودتان به دوربین می گویید در چه حالتی قرار دارید این گزینه در دوربین های مختلف متنوع و در بعضی ها زیاد است . مثلا دوربین Nikon D 5500 به جز دو مود عکاسی خودکار ، 16 مود عکاسی در صحنه های مشخص یا Scene دارد که آن ها نیز نوعی عکاسی خودکار محسوب می شوند.

دوربین معمولا تنظیمات خودکار که از پیش آماده است را استفاده می کند ، با این تفاوت که این تنظیمات برای مثلا عکاسی پرتره ، آتش بازی ، منظره یا عکاسی از خوراکی ها و … تغییر می کنند .ولی این گزینه را پیشنهاد نمی دهم . دلیل اصلی آن این هست که نتیجه حاصل از این تنظیمات بین دوربین های مختلف بسیار متفاوت است.

2 – فوکوس خودکار یا Autofocus Mode

یکی از مهمترین آموزش هایی که لازم است آن را فرابگیرید این هست که از چه نوع سوژه ای عکس بگیرید و کدام گزینه فوکوس خودکار بهترین گزینه برای آن صحنه است . به طور مثال اگر از سوژه ثابت عکاسی می کنید (گل یا چهره یک شخص) بهترین گزینه فوکوس Single Area Focus Mode یا فوکوس تک شات است که آن را Single Area AF یا One Shot AF یا حتی به اختصار AF-S می نامند .

برای راحتی کار مخصوصا برای تازه کارها ، برخی از سازندگان دوربین یک مود فوکوس خودکار ترکیبی هم در دوربین قرار می دهند که روی حالت فوکوس تک شات قرار دارد اما به محض حرکت سوژه خود دوربین به حالت فوکوس پیوسته می رود و نقاط فوکوس را روی سوژه جا به جا میکند در دوربین های نیکون این حالت به عنوان فوکوس خودکار یا AF-A و در دوربین های کانن به نام Al Focus AF شناخته می شود .

برای استفاده از این حالت فوکوس ، مثل حالت Single Shot باید دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید و آن را همانطور نگاه دارید ، به این صورت دوربین می داند که شما منتظر لحظه زدن شات هستید و دوربین فوکوس خودکار را فعال نگه می دارد . وقتی سوژه حرکت کند بلافاصله نقطه فوکوس فعلی غیرفعال شده و نقطه فوکوس بعدی روی آن قرار گرفته فعال می شود .

اصول عکاسی :  تکنیک های فوکوس
3 – نورسنجی

دوربین های مختلفی حسگرهای نورسنجی متفاوتی دارند که می توانند سراسر کادر تصویر را بررسی کرده و شدت نور مناسب برای هر عکس را تخمین بزند .هر چه قدر پردازشگر دوربین قوی تر و تعداد این نقاط بیشتر باشد ، نورسنجی دوربین در شرایط دشوار نیز دقیق تر خواهد بود .

شرایط دشوار یعنی اینکه زمانی که منابع نورانی یا محدوده های تاریک زیادی در تصویر قرار دارند و دوربین نمی تواند تصمیم درستی برای ایجاد تعادل بین این محدوده ها بگیرد . دوربین Canon 6D Mark ll دارای یک حسگر نورسنج با 7560 پیکسلی است که در سرتاسر محدوده حسگر پراکنده شده اند و می توانند نورسنجی دقیق از سرتاسر کادر تصویر انجام دهند.

با انتخاب وضعیت های نورسنجی نقطه ای یا مرکزی ، از دوربین بخواهید که برای تشخیص میزان نور موجود در کادر تصویر ، تنها از یک نقطه یا بخشی از نقاط مرکزی استفاده کند . بهترین روش نورسنجی خصوصا برای ابتدای کار ، همان نورسنجی تمام کادر است که دوربین از تمامی حسگرهای خود در سرتاسر کادر استفاده می کند

4 – دیافراگم

بازشدگی دیافراگم لنز تنها نور ورودی به دوربین را کنترل نمی کند بلکه می تواند میزان محو شدگی پیش زمینه و پس زمینه تصویر را هم کنترل کند .برای همین باید به دیافراگمی که انتخاب می کنید دقت کنید در محیط با نور کم استفاده از دیافراگم های باز به شما امکان می دهد از سرعت های شاتر بالاتر برای عکاسی روی دست استفاده کنید.

به همین دلیل بسیاری از عکاسان پرتره ترجیح می دخند برای عکاسی از شب مراسم عروسی از لنز های مانند Nikon AF-S NIKKOR 85mm f/1.8G استفاده کنند .