1 – قانون یک سوم

قانون یک سوم ساده ترین و یکی از جذاب ترین قوانین که میتوانید با رعایت کردنش ترکیب قوی ایجاد کنید .عناصر اصلی را باید روی نقاط طلایی قرار بدید و خط افق را طبق اینکه روی زمین چیزی برای نشان دادن بیشتر هست یا توی آسمان ، روی خط یک سوم بالا یا پایین کادر قرار بدید . خط افق خطی است که آسمان و دریا و یا آسمان و زمین را در عمق کادر از هم جدا میکند .

2 – تکنیک انعکاس

تکنیک انعکاس برای مناظری مثل دریا و کلا جاهایی که آب هست خیلی راحت میتواند اجرا شود بصورتیکه انعکاس سوژه اصلی را توی آب میبینیم و در این تکنیک خط افق مرکز کادر قرار میگیردو کادر را به دو قسمت مساوی تقسیم میکند . دقت کنید برای اجرای تمیز این تکنیک نباید باد جریان داشته باشد وگرنه بتعث ایجاد امواج کوچیک روی سطح آب میشود و اجازه انعکاس تصویر را نمی دهد .

3 – تکنیک قاب در قاب

در این تکنیک از قاب های طبیعی مثل شاخ و برگ و تنه درختان استفاده کنید و با ساختن قاب طبیعی و قراردادن سوژه در اون ، کادر را جذاب تر کنید .

4 – استفاده از پیش زمینه

استفاده از عناصر در پیش زمینه و تقابل اون با سوژه موجود در پس زمینه میتوانید باعث ایجاد پرسپکتیو و تعادل خوبی در عکس بشود .

5 – تکنیک تقارن

در این تکنیک عناصر یا در سمت چپ و راست کادر و یا در بالا و پایین کادر بصورت کاملا یکسان یا شبیه به هم تکرار میشوند .

اصول عکاسی :  لوازم جانبی در عکاسی
6 – لایه بندی

از لایه های طبیعی مثل ساحل ، دریا و آسمان استفاده کنید و کادر را به سه قسمت پیش زمینه ، میانه و پس زمینه تقسیم کنید .

7 – خطوط راهنما

برای هدایت چشم مخاطب به سمت سوژه اصلی از خطوط طبیعی استفاده کنید . یکی از بهترین راه های است که تمرکز نگاه مخاطب روی سوژه مد نظر شماست .

8 – کادر عریض

در این روش معمولا با نسبت 3:2 عکاسی میکنیم و گاهی اوقات با عکاسی در نسبت 16:9 و خلق کادر عریض و سینمایی می توانیم تنوع و خلاقیت به کادرمون بدهیم .

9 – تکنیک فضای منفی

ساختار شکنی و اختصاص فضای خالی (منفی) بیش از حد یکی از تکنیک هایی است که باعث سادگی و مینیمال شدن عکس شما میشود .