عکاسی ماکرو (macro) چیست ؟

به عکاسی از سوژه های کوچک و اشیاء ریز از فاصله نزدیک ، عکاسی ماکرو می گویند .

همانطور که می دانید لنزها یک حداقل فاصله فوکوس دارند و بیشتر از اون نمیشود به سوژه یا شی نزدیک شد پس برای عکاسی ماکرو نیاز به تجهیزات خاص این نوع عکاسی داریم که در ادامه بهتون معرفی میکنیم .

فیلتر ماکرو یا کلوزآپ

با بستن این فیلتر کلوزآپ روی لنز می توانید به اندازه ضریب فیلتر بزرگنمایی داشته باشید و حداقل فاصله فوکوس لنز هم کمتر کنید . مثلا فیلتر ها دارای ضریب های مختلفی مثل 10x ، 2x و … هستند . نکته مهمی که باید به آن توجه کنید اندازه قطر فیلتر و قطر دهانه لنز شما هست که این عدد روی لنز نوشته شده است .

مزیت فیلتر کلوزآپ :

ارزان قیمت ، سبک و استفاده بر روی چند لنز

معایب : افت کیفیت و شارپنس و شکست نور نسبت به استفاده از لنز ماکرو.

همانطور که می دانید فیلترها مثل تمام تجهیزات دیگه عکاسی دارای کیفیت و قیمت های متفاوت هستند .

اکستنشن تیوب

این لوله که بین لنز و بدنه قرار میگیرد و با افزایش فاصله بین لنز و سنسور باعث میشود بتوانید بیشتر به سوژه نزدیک بشید و عکسهای ماکرو بگیرید .معمولا یک پکیج سه تایی با اندازه های مختلف عرضه می شود .

رینگ معکوس

با بسته شدن این رینگ به دوربین لنز را برعکس روی دوربین میبندید که همین باعث میشود بتوانید به سوژه خیلی نزدیک بشید و عکس ماکرو بگیرید .

با بستن این رینگ ارتباط لنز و بدنه دوربین قطع میشود و امکان تنظیم دیافراگم وجود ندارد مگر اینکه لنز های آنالوگ استفاده کنید که تنظیم دیافراگم از روی لنز انجام میشود .

اصول عکاسی :  تفاوت بین سافت باکس و چتر
لنز ماکرو

لنز ماکرو بهترین و با کیفیت ترین گزینه است که البته گرانترین را هم هست . این نوع لنز ها با فواصل کانونی مختلف و قیمتهای مختلف وجود دارند که بسته به استفاده و کوچک بودن سوژه می تواند انتخاب شود .