شناخت انواع فیلترها و کاربرد آنها در عکاسی

فیلتر ها لنز شیشه ی شفاف یا نیمه شفاف یا قطعه ای ژلاتینی هستند که جلوی لنز نصب می شوند و از لنز محافظت می کنند علاوه بر محافظت خصوصیات نورعبوری را تغییر داده یا افکت های ویژه و رنگ های خاص به عکس می دهد دونوع مهم این لنز ها :

فیلترهای پیچی :

فیلتر های پیچی بر سر لنز قرار میگیرند و روی لنز پیچیده می شوند فیلتر پیچی یک قطر خاص دارد و برای لنز های مختلفی که قطر آنها متفاوت باشد به فیلترهای مختلفی نیاز خواهید داشت فیلتر های پیچی ایده آل هستند و تعویض فیلترهای پولاریزه و UV را راحت می کنند .

فیلترهای کشویی :

برای استفاده از فیلترهای کشویی ، یک نگه دارنده فیلتر بر روی لنز نصب می شود و فیلتر ها داخل نگه دارنده گذاشته می شوند . نگه دارنده ها معمولا حلقه های قابل تعویض دارند پس برای استفاده روی لنزهایی با قطر متفاوت مناسب خواهند بود . نگه دارنده ها معمولا سه یا چهار شیار دارند که شما بتوانید بیشتر از یک فیلتر روی آنها قرار دهید. مزیت های فیلتر های کشویی این است که شما می توانید فیلترهای مناسب را به سرعت کم یا زیاد کنید و فیلتر های بزرگتر روی لنز های کوچکتر نیز به راحتی قرار می گیرند .

1 – فیلتر UV

فیلتر های UV فیلترهای فرابنفش ، فیلترهی شفافی هستند که عبور نور فرابنفش را سد می کنند تا حالت مه گونه ای که در برخی عکاسی های طول روز ایجاد می شود را کاهش دهند .این فیلتر بر روی نور مرئی عبوری تاثیری نخواهند داشت و بهترین محافظ لنز شما هستند و روی نوردهی تاثیر نمی گذارند . برخی از فیلتر های UV قوی در از بین بردن حالت مه گونه و کاهش دادن حاشیه های بنفشی که در برخی عکس ها به وجود می آید بسیار موثر هستند .

اصول عکاسی :  فیلم آموزشی روتوش صورت قسمت هفتم
2 – فیلترهای پولاریزه :

این فیلتر می تواند روشنایی بیش از حد آسمان را تاریک کند تا تضاد بین آسمان و ابرها نمایان تر شود . فیلتر های پولارایزر حالت مه گونه را کاهش می دهد مانند فیلتر UV و همچنین نور بازتابی خورشید را نیز کاهش می دهد. کارکرد عمومی این فیلتر حذف بازتاب نور از آب و شیشه است وقتی فیلتر به درستی زاویه دار شود ، مانع بازتاب نور از یک پنجره شیشه ای یا آب خواهد شد . دو نوع از این فیلتر های وجود دارد : خطی و دایره ای .

3 – فیلتر تعادل رنگ :

نور مرئی از طیفی از رنگ ها تشکیل شده است . در عکاسی باید تعادل رنگ سفید (white balance) دوربین را برای ثبت صحیح رنگ آبی نور روز یا نارنجی متمایل به قرمز نور تنگستن تنظیم کنید . فیلتر های تعادل رنگ برای تصحیح رنگ نوری در عکس متفاوت ثبت می شود به کار می آیند به عنوان مثال نور روز سردتر است و به نظر آبی می رسد در حالی که نور لامپ گرمتر است و نارنجی مایل به قرمز به نظر می رسد .فیلتر B85 (گرم کننده / نارنجی)و 80 A (فیلتر سرد کننده/ آبی) دو فیلتر استاندارد برای تصحیح رنگ نور هستند . فیلتر 85B شما را قادر می سازد تا در نور روز در حالی که تعادل رنگ سفید دوربین روی تنگستن تنظیم شده است عکاسی کنید . فیلتر 80A شما را قادر می سازذ تا زیر نور تنگستن با تعادل رنگ سفید که روی نور تنظیم شده عکاسی کنید . بدون این فیلتر عکس شما به طور غیرعادی گرم / نارنجی مایل به قرمز خواهد بود .

اصول عکاسی :  فیلم آموزشی روتوش صورت قسمت سوم
4 – فیلتر کاهنده نور :

فیلتر (ND) نور ورودی به لنز را به طور یکنواختی کاهش می دهد . فیلتر ND در مواقعی که تضاد بین سایه ها و هایلایت ها آنقدر زیاد است که کیفیت عکس کاهش میابد کاربرد دارد . این فیلتر شما را قادر می سازد تا یک زمانی حرکت بیشتر و همچنین جزئیات عکس زیاد تری ثبت کنید . یعنی این امکان را می دهد تا سرعت شاتر های کمتر یا گشودگی دیافراگم بیشتری انتخاب کنید . متغیری در این فیلتر وجود داشته که ND تدریجی نام دارد . این متغیر کاهش نور ورودی را بصورت تدریجی از 0 تا 100 درصد در طول فیلتر تغییر می دهد . این فیلتر برای عکسبرداری از منظره ها و دریا پیشنهاد می شود چرا که می تواند روشنایی آسمان را در حالی که روشنایی زمین یا دریا را تقریبا بدون تغییر نگه می دارید ، کاهش دهید .

5 – فیلتر مات کننده ملایم :

این فیلتر (SF) شارپ بودن یا وضوح عکس را کاهش می دهد ولی نه خیلی زیاد که قابل توجه باشد . این فیلتر ها برای عکاسی کلوزآپ از چهره مردم مناسب است . به کمک اندکی پخش کنندگی ، قسمت هایی از پوست با شرایط نامناسب با قسمت های سالم پوست ترکیب می شود که در کل پوست را بهتر نشان خواهد داد. به خاطر داشته باشید که این فیلتر برای عکاسی منظره و آثار تاریخی نیز می توانید استفاده کنید .

6 – فیلترهایی برای عکاسی سیاه و سفید :

فیلتر های خاصی برای عکاسی سیاه و سفید وجود دارند که یک طیف خاص از نور مرئی را سد می کنند که در نتیجه نمای تک رنگ عکس بهبود میابد . فیلترهای قرمز ،نارنجی،زرد،سبز و آبی برای عکاسی سیاه و سفید موجودند. به طور مثال ، فیلتر قرمز 25، نور قرمز را سد می کند و نور آبی را افزایش می دهد که به شما آسمانی عمیق می دهد. شاید یک آسمان شوم فیلتر سبز آسمان را تاریک می کند و شاخه و برگ های سبز را روشن تر می کند تا نسبت به آسمان نمایان تر شوند . یک ایده خوب این است که این فیلترها را به همراه تنظیم سیاه و سفید دوربین امتحان کنید تا اینکه در حالت رنگی عکس بگیرید و بعدا در نرم افزار ویرایش تصویر آن را به سیاه و سفید تبدیل کنید.

اصول عکاسی :  آشنایی با انواع لنز دوربین