امروزه عکاسی خیابانی و عکاسی شهری خیلی متداول شد است و باید چند نکته را در مورد این دو تا سبک عکاسی که معمولا هم به اشتباه جای همدیگر استفاده میشوند را بدانیم .

عکاسی خیابانی به هنر عکاسی از زندگی روزمره مردم گفته میشود . در حالی که عکاسی شهری به هنر به تصویر کشیدن اثر متقابل محیط و انسان روی همدیگر گفته میشود .

ممکن است به دلیل شباهت فضای کاری این دو سبک عکاسی تا الان متوجه تفاوتشان نشده باشیم .

در عکاسی خیابانی ، هدف اصلی آن به تصویر کشیدن مردم هست . صحنه هایی از زندگی روزمره که یک حس آنی یا واکنش بصری به وجود بیاورد .

در عکاسی شهری ، چیزی که بیشتر نظر را جلب میکند خط ها و فرم ها و همچنین کنتراست عکس ها است .بنابراین سوژه تمام اجزای عکس یعنی در کل اثر متقابل اجزای عکس بر یکدیگر است .

در خیلی از عکس های شهری انسان هم حضور دارد ولی تمرکز اصلی روی آن ها نیست . برخلاف عکاسی خیابانی که سوژه اصلی انسان و محیط بکگراند صرفا برای بهتر و زیباتر شدن جلوه بصری عکس اهمیت دارد . برای عکاسی شهری ، انسان ، سازه های شهری ، خیابان ها و … همگی اهمیت یکسانی دارند و از قرار گرفتن همه جزئیات عکس در کنار هم جلوه بصری به وجود میاد .ولی در عکاسی خیابانی ، انسان و زندگی روزمره سوژه اصلی عکسها هستند و معمولا این سبک عکسها داستانی برای گفتن دارند.

 

اصول عکاسی :  شناخت انواع فیلترها