بررسی دکمه های درج شده در بالای دوربین

 

دکمه ی پخش ویدئو : VIDEO START/ STOP

دکمه قرمز رنگ که در بخش بالایی دوربین قرار داره در تمام دوربین ها قرمز رنگ است برای فیلم برداری از سوژه مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرد .در برخی از دوربین ها به جای این دکمه از همان دکمه ی شاتر ساده استفاده می شود .

دکمه ی پاور : POWER SWITCH

این دکمه برای روشن و خاموش کردن دوربین استفاده میشود . در دوربین های نیکون دکمه های پاور معمولا اطراف دکمه ی رهاسازی شاتر قرار دارند .اما در بیشتر برند ها دکمه ی پاور در جای دیگر روی بدنه ی دوربین درج شده است.

دکمه ی رها سازی شاتر : SHUTTER RELEASE

با فشردن دکمه رها سازی شاتر می توانید عکس بگیرید ! محل این دکمه در تمام دوربین ها با قابلیت تعویض یکسان است .

دکمه ی جبران نوردهی : EXPOSURE COMP

جبران نوردهی (دکمه ی تنظیم دیافراگم و یا دکمه EV) را بسته به حالت عکاسی با تغییر سرعت شاتر یا اندازه دیافراگم انجام می دهد . در سه حالت به حالتی که در آن عکاسی می کنید با تغییر سرعت شاتر یا اندازه دیافراگم انجام می دهد .

در سه حالت می توانیم از این دکمه استفاده کنیم . حالت عکاسی P (خودکار برنامه ریزی شده) ، حالت TV یا S (تقدم شاتر) و AVیا A (تقدم دیافراگم)

دکمه ی مود دایل : MODE DIAL

برای تغییر مودهای عکاسی از این دکمه استفاده می شود . مودهای استاندارد پروگرم ، تقدم شاتر ، تقدم دیافراگم و مود دستی می باشدکه بصورت ، P , A , S, M نشان داده می شود . اکثر دوربین ها ، مخصوصا نسخه های طراحی شده برای تازه کار ها یک مود خودکار “green box” دارند که اصولا حساسیت فلاش را در مواقع مود نیاز بالا می برد.

اصول عکاسی :  فیلم آموزشی روتوش صورت قسمت سوم
دکمه ی لایو ویو یا نمایش زنده : LIVE VIEW SWITCH

در دوربین ها این دکمه بصورت یک کلید و در دوربین های دیگر به شکل یه دکمه می باشد این دکمه آیینه و منظره یاب را در یک دوربین DSLR قفل می کند و به کمک آن می توانید تصویر را همان لحظه حین عکاسی یا فیلمبرداری در اسکرین LCD مشاهده کنید . هر چند کاربرد زیادی برای عکاسی ندارد اما یکی از بزرگترین مزیت های استفاده از LIVE VIEW است که تصویر که در LCD به شما نشان می دهد تصویری است که بر روی سنسور افتاده به گونه ای شبیه سازی عکس نهایی است .

Command dial :

برای اینکه سرعت شاتر را کمتر کنید این گزینه به شما کمک می کند در موقع فشردن یا نگه داشتن دکمه ی جبران نوردهی – دیافراگم ، مقدار دیافراگم را نیز تنظیم کنید . از این دکمه ها در اکثر دوربین ها به عنوان حرکت منو ها یا کنترل عملکردهای حساسیت سنسور ها استفاده می کنند . در سایر دوربین های آناتوری فقط یک دکمه برای ارائه ی خدمات این آپشن دارند اما در دوربین های سطح بالا ، دو یا سه دکمه مختص این گزینه درج شده است .

 

لنز و بخش کناری دوربین

دکمه ی فلاش : FLASH BUTTON

با فشردن این دکمه دوربین در هر مود نوردهی پیشترفته ای فلاش می زند. دکمه ای که روی آن علامت صاعقه هست برای فلاش زدن می باشد در دوربین های مختلف واقعا با یکدیگر متفاون می باشد ، ولی در تمام دوربین ها یکی است و به راحتی میشه این دکمه را روی دوربین پیدا کرد . آیکن + ای که کنار نماد فلاش قرار دارد نماد جبران نوردهی فلاش می باشد .

اصول عکاسی :  آشنایی با انواع لنز دوربین
دکمه ی Fn :

دکمه های فانکشن واقعا کارآمد هستند که در برخی دوربین ها گروهی از این دکمه ها وجود دارد . به این دلیل کارآمد هستند چون برای تنظیم و انجام هر چیزی که می خواهید برنامه ریزی شده اند . اگر دکمه یا عملکردی در منوی دوربین شما از کارافتاده و به آن نیاز دارید به وسیله ای این دکمه به راحتی می توانید به همان قابلیت دست یابید .

حلقه ی زوم : ZOOM RING

حلقه ی زوم معمولا از حلقه ی لنز بزرگتر است و با چرخاندن آن فوکوس ، لنز عقب و جلو رفته و زوم می کند .

حلقه ی فوکوس : FOCUS RING

حلقه ی فوکوس معمولا از حلقه های لنز کوچکتر هستند و با چرخاندن آن می توانید نقطه ی فولوکس را تنظیم نمایید، البته هنگام استفاده از آن فوکوس دستی غیر فعال می باشد. وقتی آماده عکاسی در حالت فوکوس دستی بودید می توانید سوئیچ را روی این گزینه قرار دهید . با فشار دادن دکمه شاتر به اندازه نصف ، دیگر به کار شما نخواهد آمد .

دکمه ی فشاری لنز : LENS RETRACT BUTTON

با فشردن این دکمه می توانید لنز را روی بخش موردنظر زوم کنید و پس از عکس برداری ، دوباره آن را فشار دهید تا غیرفعال شود.

دکمه ی رهاسازی لنز : LENS RELEASE BUTTON

با فشردن این دکمه صفحه ی مندرج لنز را باز کنید و با چرخاندن آن به راحتی از دوربین جداش می کنیم . در حین سوار کردن لنز لزومی ندارد این دکمه را فشار دهید .

دکمه ی DRIVE MODE :

با یادگیری تمام گزینه های drive mode دوربین تان ، شما می توانید در شرایط مختلف عکس های بهتری بگیرید . و کنترل کامل دوربین را به دست بگیرید و به کمک آن می توانید عکس تکی و عکس های پیاپی ثبت کنید . این دکمه قابلیت های بی نظیری به دوربین شما می دهد نماد این دوربین در تمام دوربین ها یکسان است مثل نماد بین المللی فلاش ، می توانید به راحتی با شناختن عکس آیکن در دوربین پیدایش کنید . خیلی از دوربین ها یک دکمه ی مجزا مخصوص این قابلیت ها را ندارند و برای استفاده از این آپشن باید منوهای آن ها را جستجو کنید.

اصول عکاسی :  شناخت انواع فیلترها