1 – دوربین های DSLR :

این نوع دوربین ها از دو بخش تشکیل شده است : بدنه و لنز

شما برای عکاسی به هر دو بخش بدنه و لنز نیاز دارید این نوع دوربین ویژگی آینه ای دارد یعنی شما می توانید در زمان عکاسی از داخل لنز آن تصویر را ببینید و به شما این ایده را می دهد که عکس شما به چه صورت دیده شود و تصویر نهایی را ثبت کنید .

در زمان عکاسی با فشار دادن دکمه شاتر دوربین منظره را به صورت یک تصویر دیجیتال روی یک سنسور ثبت می کند . در این نوع دوربین ها سنسور ها بسیار عریض است و باعث می شود عملکرد نویز ها که در عکاسی ناشی از نور کم و محوی پس زمینه (بوکه) است بهبود ببخشد .

قسمت مهم برای کیفیت عکس لنز می باشد چونکه نور را از منظره شما جمع آوری می کند و کیفیت عکس نهایی بستگی به کیفیت لنز می باشد .

2 – دوربین های کامپکت :

دوربین های کامپکت کوچکترین دوربین های عکاسی هستند ، بهترین ویژگی این دوربین ها اندازه آن ها است به این دلیل که به خاطر ابعاد کوچک حمل و نقل آن آسان تر است . این دوربین ها لنز های متصل دائمی دارند اما از معایب این دوربین کوچک بودن سنسورها است که نسبت به دوربین های سطح بالا کیفیت تصویر خوبی نخواهد داشت .

همچنین بعضی از این نوع دوربین ها کنترل دستی برای تنظیمات کلید ندارند و سرعت فوکوس اتوماتیک کمتر است و بین فشردن دکمه شاتر و زمان ثبت عکس فاصله زمانی بیشتری دارد .

اصول عکاسی :  تفاوت عکاسی خیابانی و شهری

3 – دوربین های موبایل :

از کاربردی ترین دوربین ها در حال حاضر دوربین تلفن همراه است که بزرگترین مزیت آن حمل این دوربین است که هر زمان و مکان می توان به این دوربین دسترسی داشته باشید .

عکاسان زیادی توانایی خود را در عکاسی با دوربین موبایل خود به نمایش می گذارند و عکس های مختلفی ثبت می کنند .که با این کار توانایی های خود را بهبود می بخشند .

اما از عیب های دوربین تلفن همراه کیفیت عکس آن نسبت به دوربین های دیگر می باشد . با اینکه دوربین های موبایل هر ساله با سنسور های بهتری ارائه می شوند اما هنوز هم به دوربین های بدون آینه و DSLR ها کیفیت کمتری دارند زیرا آن ها دارای سنسورهای بزرگ تر و لنز های بهتری هستند .

4 – دوربین های اکشن :

بهترین دوربین برای عکاسی ورزشی و ماجراجویی دوربین های اکشن هستند که به راحتی نصب می شوند و گوپورو یکی از برندهای مطرح این نوع دوربین ها می باشد .

کاربرد اصلی دوربین های اکشن برای ضبط ویدئو هست اما امکان ثبت عکاسی را نیز دارد .