بوکه به توپ های نورانی که حالت محو وگرد و یا در بعضی مواقع چندضلعی گفته می شود و یکی از تکنیک های مورد توجه عکاسان در عکاسی می باشد که باعث تمرکز عکس بر سوژه عکاسی می شود . بوکه ها حس سه بعدی و عمق در عکس ایجاد می کند و عکس را زیباتر می کند .

برای ایجاد این بوکه ها باید عدد دریچه دیافراگم را به پایین ترین حد برسانید ، باید از بازترین دریچه دیافراگم استفاده کنید با کم کردن عدد دیافراگم شما می توانید عمق میدان را کاهش دهید تا فوکوس تنها روی سوژه ی مورد نظر متمرکز شود .

در مرحله بعدی فاصله خودتان را با سوژه مورد نظر کم کنید تا بوکه های زیباتری ایجاد کنید و با این کار پس زمینه تارتری ایجاد می شود .وقتی به سوژه موردنظر نزدیک می شوید عمق میدان کوچکتر می شود و لنز تمرکز بیشتری روی سوژه خواهد گذاشت .

عمق میدان جوری عمل می کند که به تدریج از وضوح کامل به سمت تاری و محو شدگی پیش می رود و بصورت یک خط نیست به همین خاطر برای اینکه بوکه ایجاد کنید باید سوژه را از پس زمینه دورتر کنید با این کار پس زمینه به طور کامل در نقاط خارج از فوکوس قرار می گیرد .

در مواقعی باید از لنزی استفاده کنید که با فاصله کانونی کمک بسیاری در کاهش عمق میدان می کند ، زیرا در بعضی مواقع فاصله بین سوژه و پس زمینه را نمی توانید تغییر دهید .اگر می خواهید از یک لنز زوم استفاده کنید برای این که سوژه را از پس زمینه جدا کنید بهتر است از بیشترین فاصله کانونی استفاده کنید .

اصول عکاسی :  فیلم آموزشی روتوش صورت قسمت پنجم

بعضی از لنز ها هستند که به آن ها لنز پرایم یا لنز های سریع می گویند این نوع لنز ها دریچه دیافراگم بسیار باز می دهند مثل F1.2 , F1.4 , F1.8 این نوع لنز ها بوکه های جالبی ایجاد می کند و می توانید کمترین میزان عمق میدان را ایجاد کنید .

اگر در محیطی که هستید منابع نور کافی وجود داشته باشد بوکه ها زیبا به نظر می رسد ، منابع نور زمانی کامل مشخص می شود که پس زمینه عکس تاریک باشد و سایه های زیبایی در عکس ایجاد می کند و بوکه ها کیفیت خوبی در تصویر ثبت می کند .

فوکوس دقیق یکی از مهمترین عامل ایجاد بوکه است ، اگر روی تصویر با دقت فوکوس کنید سوژه کامل شارپ و واضح می شود و پس زمینه ی تار ایجاد می کند .