اولین اصول و قواعد که باید در شروع عکاسی پرتره یاد بگیرید قانون یک سوم نام دارد که توی همه ژانرهای عکاسی قابل استفاده است . داخل عکاسی پرتره این قانون به این شکل اجرا یشود که چشمهای سوژه باید روی خط یک سوم بالای کادر باشند و یکی از چشمهای سوژه هم روی نقطه طلایی باشد .

مسئله دوم برمیگرده به رعایت جهت نگاه سوژه که به آن Look room (لوک روم) می گوییم . یعنی اینکه در کادر ، جهتی که سوژه دارد نگاه می کند باید خاالی باشد مثلا جهت نگاه سوژه از راست به چپ و به همین دلیل سمت چپ کادر خالی شده است .

رعایت هدروم (Head room) : قرار گیری چشم سوژه روی یک خط یک سوم بالا و لوک روم (Look room) صحیح میتواند باعث زیباتر و قوی تر شدن پرتره بشود .اما قرار نیست تمام عکس های پرتره با رعایت این قانون گرفته شود و خیلی وقت ها پرتره های معروفی این قانون را رعایت نکردند.

دو قانون ترکیب بندی پرکاربرد در عکاسی پرتره :

1 – ترکیب بندی مرکزی (Center Composition)

2 – قرارگیری چشم روی یک خط وسط کادر (Center Eye Composition)

همانطور که در مطلب قبل گفتیم با قرارگیری چشم سوژه روی یک خط یک سوم بالا معمولا قسمت بالای سر و موهای سوژه از دست میرود و خیلی وقتها نشان دادن کامل مو ، کلاه یا هر چیز دیگر برایتان مهم است و نمی خواهید آن را از دست بدید و به همین خاطر از ترکیب بندی مرکزی استفاده می کنید یعنی چشمها ، بینی و دهان سوژه داخل مربع وسط کادر قرار می گیرد .

اصول عکاسی :  تجهیزات عکاسی برای حرفه ای ها

اما یکی از تکنیک های پر کاربرد برای عکس پرتره ، قرار گیری یکی از چشمها روی خط وسط کادر است که از قدیم توسط نقاشان بزرگی مثل رافائل و داوینچی رعایت شده است .

اما این تکنیک ها به این معنی نیست که اگر مثلا چشم سوژه دقیقا روی خط وسط نبود ، عکس قدرت و تاثیر گذاری ندارد ، خیلی وقتها چشم دقیقا وسط نیست اما با این حال همچنان عکس قدرت زیادی دارد .