1 – کیفیت ساخت لنز :

یکی از مهمترین عوامل کیفیت در عکاسی کیفیت ساخت لنز از لحاظ مرغوبیت جنس شیشه عدسیها و نوع تکنولوژی بکار رفته در ساخت لنز است . به همین دلیل لنزها اختلاف قیمت دارند و برخی لنزها ارزونتر و بعضی لنزها بسیار گرون قیمت تر به بازار عرضه میشوند .تمام شرکتها سری لنزهای ممتاز دارند که کیفیت ساختشون با بقیه لنزها متفاوت است و به دلیل کیفیت بالای ساخت از لحاظ اپتیکی در کیفیت و وضوح عکس خیلی تاثیرگذارند .

2 – دیافراگم مناسب :

یکی دیگر از عواملی که در میزان شارپنس یا وضوح عکس تاثیر دارد استفاده از دیافراگم مناسب است . به این صورت که هر لنز اصطلاحا یک نقطه شیرین (sweet spot) دارد و به این صورت بدست میاید که باید از بازترین دیافراگم لنزتون به اندازه 2 یا 3 استاپ کامل بالا برید و در این محدوده تست کنید تا بهترین دیافراگم ممکن را بدست بیارید که عدد ثابتی نیست و برای هر لنز میتواند متفاوت باشد .

3 – انتخاب سرعت شاتر مناسب :

انتخاب سرعت شاتر هم در میزان وضوح یا شارپنس تاثیر دارد . به اینصورت که سرعت شاتر انتخابتون باید بالاتر از فاصله کانونی لنز باشد . برای مثال اگر با فاصله کانونی 200mm عکاسی میکنید سرعت شاتر باید روی 250 باشد . این اصل بیشتر در مورد عکاسی روی دست صادق است و در صورت استفاده از سه پایه می تواند از سرعت های پایین تر هم استفاده کنید .

4 – جلوگیری از بالا رفتن بیش از حد ایزو :

بالا رفتن ایزو (ISO) باعث ایجاد نویز در تصویر میشود و همین باعث افت کلی کیفیت عکس میشود پس با توجه به توانایی دوربین و شرایط نوری محیط باید ایزوی مناسبی انتخاب کنید و از ایجاد نویز در عکس جلوگیری کنید .

اصول عکاسی :  تکنیک عکاسی لانگ اکسپوژر
5 – فوکوس مناسب :

فوکوس مناسب هم به این عوامل مربوط است . ولی توانایی دوربین ها و لنز ها در فوکوس خودکار با هم متفاوت است بنابراین پیشنهاد میشود تا جایی که ممکن است از فوکوس دستی استفاده کنید چون همیشه در حالت فوکوس خودکار احتمال بروز خطا هست .

6 – اندازه سنسور :

همانطور که می دانید اندازه سنسور هر چه قدر بزرگتر باشد توانایی جذب نور بیشتر و ثبت جزئیات بهتری را دارد . البته این در مورد دو سنسور با تکنولوژی ساخت یکساله وگرنه همه چی برمیگردد به تکنولوژی ساخت و سایز سنسور همیشه نمیتواند عامل برتری باشد .

7 – عدم لرزش :

این مورد اولین و مهمترین عاملی هست که باید رعایت کنیم چون هیچی به اندازه نداشتن لرزش موقع عکاسی مهم نیست . حتی اگر بهترین دوربین و لنز هم داشته باشیم ولی موقع عکاسی لرزش داشته باشیم نمی توانیم عکس با کیفیتی ثبت کنیم . پس استفاده از سه پایه ، تایمر دوربین و ریموت کنترل و یا کنترل دوربین توسط نرم افزار موبایل می تواند لرزش را تقریبا به صفر برساند .

8 – تمیز بودن لنز و سنسور :

نگهداری مناسب و با دقت از تجهیزات میتواند عمر استفاده از آن ها و کیفیت کار را بالا ببرد . تمیز کردن لنز و سنسور را همیشه باید توی لیست کارهایتان قرار دهید . البته تمیز کردن سنسور کار حساس و تخصصی هست که پیشنهاد می کنم اگر تجربه ندارید این کار را انجام ندهید این کار را به افراد متخصص واگذار کنید تا خودتان این کار را خوب یاد بگیرید .