نکاتی برای عکاسی لحظه ای از سوژه ها
نقاط فوکوس دوربین چیست ؟

درون دوربین های DSLR مدرن مجموعه ای از نقاط فوکوس وجود دارد که از منظره یاب می توانید آن ها را مشاهده کنید . این نقاط راهنماهای پیشرفته ای هستند که عکاس را قادر می سازد براساس سوژه اش موقعیت نقاط کانونی تصویر را تنظیم نماید .

نقطه فوکوس مرکزی کمک بسیار خوبی برای عکاسان پرتره است که از آن می توانند برای تنظیم موقعیت چهره ی سوژه استفاده کنند . این فناوری عکاسی از حرکت کودکان را بارها آسان تر کرده است .

زمانی که فوکوس بر نقطه ی مرکزی قفل شد در صورت حرکت سوژه در کادر ، موقعیت آن به نقاط دیگر انتقال می یابد .

فوکوس ثابت و پیاپی

با فوکوس ثابت (Static) و پیاپی (Continuous) شما می توانید حالت فوکوس ا براساس سوژه انتخاب نمایید . برای نمونه مد One-Shot برای عکاسی های پرتره و ثابت عالی است ، از طرف دیگر در مد Servo وقتی دکمه ی شاتر را تا نیمه فشار دهید فوکوس به صورت پیاپی ادامه می یابد .

حالت Al Focus بهترین ترکیب از این دو است . این حالت به صورت خودکار دو مد را تغییر می دهد . ابتدا به صورت ثابت فوکوس را انجام داده ولی در صورت حرکت سوژه فوکوس تغییر موقعیت می دهد.

فوکوس کردن دوربین با Live View

فوکوس کردن همیشه به معنای محاسبات درونی دوربین نیست . Live View شما را قادر می سازد تا با استفاده از بزرگنمایی بر سوژه با دقت فراوانی فوکوس را انجام دهید .

در موقعیت هایی با کنتراست پایین ، مثلا عکاسی در زیر نور خورشید ، اتوفوکوس از دقت خیلی کمی برخوردار است .

اصول عکاسی :  لنز زوم و لنز پرایم

با Live View شما می توانید ناسازگاری ها و اختلالاتی که دوربین برای پیدا کردن فاصله ی کانونی در هنگام قفل کردن فوکوس با آن مواجه می شود را به حداقل برسانید .

1 – انتخاب مد فوکوس

در مورد سوژه خوب فکر کنید و مد فوکوس مناسب را برای آن انتخاب نمایید . اگر سوژه دائما در حال حرکت است ، حتی اگر حرکت کمی دارد ، مد فوکوس متوالی (Al Focus) را انتخاب نمایید . اگر عمق میدان محدودی دارید دقت در فوکوس از اهمیت بالایی برخوردار است .

2 – انتخاب نقطه فوکوس

درمورد ساختار سوژه به خوبی فکر کرده و مناسب ترین نقطه فوکوس را برای آن انتخاب نمایید . بیننده سوژه در مرکز کادر قرار دارد یا اینکه به طرفین مایل است ؟ اگر در تنظیم موقعیت نقطه فوکوس دقت لازم را به کار نگیرید عکستان خراب می شود . بنابراین پیش از اقدام به عکاسی به این موضوعات به خوبی فکر کنید .

3 – حالت Live View – را فراموش نکنید

مد View برای قفل کردن فوکوس در هنگام عکاسی از سوژه های ثابت بهترین عملکرد را دارد . دوربین را بر حالت Manual Focus قرار دهید ، چندین بار عملیات فوکوس را تکرار کنید تا شارپ ترین تصویر ممکن را بدست آورید . سپس می توانید دوربین را بر یک سه پایه سوار کنید تا ثبات بیشتری داشته باشد .

چشم ها یکی از المان های اصلی پرتره هستند و اگر بخواهید با قاعده پیش بروید باید تمام تلاشتان را برای ثبت شارپ آنها به کار گیرید . چشم ها نقاط کانونی اصلی تصویر هستند و توسط آنها بیننده با سوژه ارتباط برقرار می کند . تضمین می کنیم با دنبال کردن مراحل ساده ی زیر همیشه فوکوس بسیار خوبی روی چشم سوژه ها خواهید داشت .

اصول عکاسی :  انواع فلاش دوربین
1 – استفاده از Mode Dial برای انتخاب مد Av

برای محو کردن پس زمینه یا متمایز جلوه دادن بخش مشخصی از چهره ، برای نمونه چشم ها باید عمق میدانی ، کم عمق بسازید . برای اینکار مد Aperture Priority (تقدم دیافراگم) را انتخاب کرده و از بازترین دیافراگم ، مثلا f/2.8 استفاده نمایید .

2 – در انتخاب اتوفوکوس دقیق باشید

دوربین های SLR مدرن نقاط اتوفوکس (AF point) متعددی دارند بنابراین از آنها نهایت بهره را ببرید . بعد از تنظیم کادر از منظره یاب استفاده کنید و نقاط اتوفوکوس را تغییر دهید .

3 – روی تصویر فوکوس کرده و سپس عکس را بگیرید

به آرامی دکمه ی شاتر را بفشارید تا لنز فوکوس کند . ناحیه هایی که با نقاط اتوفوکوس مشخص شده اند باید به صورتی شارپ فوکوس شده باشند ، سپس عکس را بگیرید . فوکوس برای عمق میدان های پایین حیاتی است بنابراین آنقدر گرفتن عکس را تکرار کنید تا به نتیجه ی مورد نظرتان برسید .

فوکوس کردن بر سوژه های خارج از مرکز

یکی از اشتباهات رایج عکاسان این است ، حتی زمانی که سوژه خارج از مرکز قرار دارد هم بر نقطه ی مرکزی فوکوس می کنند . اگر بخشی از صحنه که در مرکز کادر قرار دارد نزدیک تر یا دور تر از سوژه باشد کاملا شارپ به نظر می رسد و سوژه محو می گردد.

چه در دوربین کامپکت چه در دوربین DLSR این اصل به یک شکل عمل می کند .

شما می توانید به صورت دستی یک نقطه کانونی انتخاب کنید که سوژه در آن قرار گیرد ولی گاها پیش می آید که زمان کافی برای تغییر دادن تنظیمات وجود ندارد .

اصول عکاسی :  ژست های عکاسی

برای حل این مشکل نقطه مرکزی فوکوس را بر بخشی از سوژه که می خواهید شارپ باشد قرار دهید ، دکمه ی شاتر را تا نیمه فشار دهید و برای قفل کردن فوکوس آن ها را رها کنید و در صورت نیاز مجددا کادربندی کنید .

فوکوس سریع

دکمه ی شاتر را تا نیمه فشار دهید تا فوکوس سریعا قفل شود . اگر سوژه متحرک است ، همراه آن باشید و نقطه کانونی را بر مشخصه ای از آن مثلا چشم سوژه قفل کنید . به یاد داشته باشید که تمرین و تکرار بهترین راه یادگیری است .

استفاده از جوی استیک

در DSLR های جدید جوی استیک به غیر از حرکت در بین تنظیمات منو ، کاربردی دیگر نیز دارد و شما با ان می توانید نقاط اتوفوکوس را تغییر دهید . درون منظره یاب نگاه کنید ، جوی استیک را به سمت داخل فشرده و آن را حرکت دهید تا نقاط فوکوس را انتخاب نمایید .

تنظیمات میکرو – micro adjustment

دوربین های امروزی از قابلیت تنظیم میکرو (micro adjustment) نیز برخوردارند تا از هر گونه ناهنجاری فوکوس در لنز جلوگیری شود .