10 قانون برتر ترکیب بندی در عکاسی

کادربندی عکس به محل و چگونگی قرارگیری عناصر موجود در یک صحنه ، دریک عکس یا تابلوی نقاشی گفته میشود .

هیچ قانون ثابتی در عکاسی وجود ندارد ، اما دستورالعمل هایی وجود دارد که اغلب می تواند به شما در افزایش تاثیر عکس های شما کمک کند .

تعدادی از دستورالعمل های ترکیبی تعیین شده وجود دارد که می توانند در هر شرایطی مورد استفاده قرار گیرند تا تاثیر صحنه عکس را تقویت کنند.

این دستورالعمل ها به شما کمک می کند تا از صحنه های قانع کننده تر عکس بگیرید و به آنها تعادل طبیعی بدهید و به سمت های مهم صحنه توجه کنید .

هنگامی که با نکات ترکیب بندی آشنا شدید متعجب می شوید که اکثر آنها چقدر جهانی هستند .

قاعده سوم :

تصور کنید که تصویر شما توسط 2 خط عمودی و 2 خط افقی به 9 بخش مساوی تقسیم می شود . قانون سوم می گوید شما باید مهمترین عناصر موجود در صحنه خود را در امتداد این سطرها یا در نقاطی که تقاطع آنها قرار دادرد قرار دهید.

انجام این کار باعث تعادل و علاقه به عکس شما می شود . برخی از دوربین ها حتی گزینه ای را برای اضافه کردن قاعده شبکه سوم بر روی صفحه LCDارائه می دهند و استفاده از آن را ساده تر می کند .

عناصر متعادل کننده :

قرار دادن موضوع اصلی خود در خارج از مرکز ، مانند قانون سوم ، عکس جالبی را ایجاد می کند ، شما می توانید با وارد کردن یک شی دیگر با اهمیت کمتری برای پر کردن فضای خالی به یک ترکیب متعادل برسید و حتی “وزن تصویری ” موضوع اصلی خارج شوید .

اصول عکاسی :  آموزش عکاسی از کودک

خطوط پیشرو :

وقتی به یک عکس نگاه می کنیم ، طبیعتا چشم ما به صورت خط کشیده می شود . با فکر کردن در مورد چگونگی قرار دادن این خطوط پیشرو در ترکیب خود ، می توانید بر نحوه مشاهده تصویر ، کشیدن ما به سمت تصویر ، سوژه یا سفر “از طریق” صحنه تاثیر بگذارید .

انواع مختلفی از خط وجود دارد : مستقیم ، مورب ، منحنی ، زیگزاگ ، شعاعی و غیره و از هر یک می توان برای تقویت ترکیب عکس ما استفاده کرد.

تقارن و الگوها :

ما توسط تقارن و الگوها طبیعی و انسانی احاطه شده ایم .  این تقارن ها می تواند بسیار چشم نواز باشد به ویژه در شرایطی که انتظار نمی رود . روش عالی دیگر برای استفاده از آنها شکستن تقارن یا الگوی به نوعی ، معرفی تنش و یک نقطه کانونی برای صحنه است .

نظر :

قبل از عکاسی از سوژه خود ، وقت بگذارید تا در مورد اینکه از کجا عکاسی کنید فکر کنید . دیدگاه ما تاثیر گسترده ای در ترکیب عکس ما دارد و در نتیجه می تواند پیام تاثیر گذاری از عکس ما انتقال دهد. به جای اینکه فقط مستقیم عکاسی کنیم ، عکاسی را از بالا ، پایین در سطح زمین ، از سمت ، از پشت ، از مسافت طولانی ، از بسیار نزدیک و غیره در نظر بگیرید .

پس زمینه :

چندبار آنچه را که فکر کردید می تواند یک عکس عالی باشد ، صرف کرده اید تا بدانید که تصویر نهایی فاقد تاثیر است زیرا موضوع در یک پس زمینه شلوغ قرار می گیرد؟

اصول عکاسی :  فیلم آموزشی روتوش صورت

چشم انسان در تمایز بین عناصر مختلف در یک صحنه بسیار عالی است ، در حالی که یک دوربین تمایل به صاف کردن پس زمینه و پیش زمینه دارد ، و این اغلب می تواند یک عکس در عین حال عالی را خراب کند. خوشبختانه این مشکل معمولا در زمان عکس گرفتن برطرف می شود . به دنبال یک پس زمینه ساده و بی پرده بگردید و عکس خود را طوری تنظیم کنید که باعث انحراف یا منحرف شدن از موضوع نشود .

عمق :

از آنجا که عکاسی یک وسیله دو بعدی است ، ما باید ترکیب خود را با دقت انتخاب کنیم تا حس عمق موجود در صحنه واقعی را منتقل کنیم . شما می توانید با درج اشیاء در پیش زمینه ، میانه و پس زمینه ، عمق عکس را ایجاد کنید . یکی دیگر از تکنیک های مفید ترکیب ، همپوشانی است ، جایی که شما عمدا یک جسم را با دیگری مبهم می کنید . چشم انسان به طور طبیعی این لایه ها را تشخیص می دهد و از نظر ذهنی آنها را از هم جدا می کند و تصویری با عمق بیشتر ایجاد می کند .

کادر بندی :

جهان مملو از اشیاء است که فریم های طبیعی کاملی را ایجاد می کنند ، مانند درختان ، طاق ها و سوراخ ها . با قرار دادن این قسمتها در لبه ترکیب ، به جداسازی موضوع اصلی از دنیای خارج کمک می کنید . نتیجه ، تصویری متمرکز تر است که چشم شما را به طور طبیعی به سمت اصلی مورد علاقه جلب می کند .

اصول عکاسی :  عکس برای تمرین

تجربه :

با طلوع عصر دیجیتال در عکاسی ، دیگر لازم نیست نگران هزینه های پردازش فیلم یا از بین رفتن عکس ها باشیم . در نتیجه ، آزمایش با ترکیب عکس های ما به یک واقعیت واقعی تبدیل شده است . ما می توانیم چندین عکس بگیریم و موارد ناخواسته را بعدا بدون هیچ هزینه اضافی حذف کنیم . از این واقعیت استفاده کرده و با ترکیب خود آزمایش کنید. هیچ وقت نمی دانید تا زمانی که آنرا امتحان کنید ، ایده ای به کار خواهد رفت یا خیر .